HTML

Kerékpárral Törökországba...

Ez a blog egy régóta érlelődő elképzelés, tervezés eredménye. Eredetileg nem volt ennyire nagy méretűre tervezve: útvonal hossza alsó hangon is ~4000 km, plusz Szegedtől számítva az európai retúr ~2200 km-re (azért lesz benne némi vonatozás is: Szófia-Várna már biztos!), de valamiért így alakult. Ha bármilyen okból (vízum, pénz, műszaki stb.) abba kell hagyni, akkor irány haza! Nem akarok értelmetlen módon hős lenni...

Friss topikok

Archívum

010 - Várna - Kamchia között

2013.07.07. 23:30 tothabringa2

Kora reggel (hajnalban) pontosan beértünk a várnai pályaudvarra. A felkelő nappal szemben nem sikerült a pályaudvar központi épületének tornyáról a felvétel, de legalább előtte a vonaton valamennyire kialudtam magam.
Szóval: álmosan nem jó fényképezni. :-)

0558.jpg
A következő kép a peronon már jobban sikeredett!

---

0559.jpg
Miután elsőként a kerékpár levétele "érdekelt" a poggyászkocsiból, így közben a nagy tömeg már elment. Szerintem a mai napig Bulgáriában ez tartja el az ottani MÁV-ot; 25-30 éve is, de manapság is a tengerparti vonatok rettenetesen zsúfoltak. Olvastam valamit, hogy beszereztek néhány éve Siemens gyártmányú motorvonatokat, ilyeneket láttam is Szófiában (némelyik annyira össze volt firkálva festve, hogy a magyar falfirkálók elbújhatnak...). Szerencsére ilyenekkel már utaztam 2009-ben Szlovéniában, valamint visszafelé utaztam is ezzel a típussal (Svilengrad és Plovdiv között, majd Szófiába).

---

0561.jpg

Ilyen és ehhez hasonló automaták szerte az országban - végeredményben bárhol, tehát még mellékutcákban is! -, mérik ezerrel a kávét, teát, ja, és olcsón (~60 Ft egy csésze "alap" kávé, de a csicsás tejszínes csokoládé sem drágább ~120-150 Ft-nál, a cukor szabadon adagolható!).
Nyilván nem vetekszik egy barista által főzött minőségi, frissen pörkölt kávéval, de arra, hogy felrázzon valakit, hmm, hát megteszi.

---

0565.jpg
Vajon mitől ismerősek ezek a trolik egy tősgyökeres szegedinek? :-)
Nos, ezek a híres ZIU gyártmányok Várnában még mindig futnak és meglehetősen sűrűn. Miután én kerékpárral voltam, így nem próbáltam ki, de gondolva az általános árszínvonalra (kaja, pia), a tömegközlekedés sem lehet - magyar viszonyokhoz, keresetekhez képest - olyan drága.

---

0569.jpg
Továbbtekerve a belváros felé - ami persze nincs kitáblázva! -, magamtól rátaláltam néhány rendkívül meredek mellékutcát is legyűrve a belváros felé vezető sétálóutcára, ahol a sarkon egy...

---

0570.jpg
...régi, elegáns házba befészkelt a "Meki". Érdekes cirill betűkkel leírva a világcég neve! :-)

---

0572.jpg
A rengeteg kóbor kutya ellenére is a hajnali városnézés közben akadtam erre a szoborra (is).
Stefan Karadzha (angol nyelvű hivatkozás!) bolgár nemzeti hős, akit 28 évesen akasztottak fel a törökök, miután elfogták a Dunán való átkeléskor (Romániából Bulgáriába akart átjutni egy szabadcsapat élén, hogy törökök ellen harcoljon Bulgária függetlenségéért).

Nos, a szobor előtt és mellett álló pálma alapján ez tényleg mediterrán város, nem úgy mint - teszem azt - Szeged. Volt egy időszak mikor tavasztól őszig kihurcoltak néhány cserépedénybe gyömöszölt pálmát pl. a Klauzál térre. Később ez mintha megszűnt volna... E példán felbuzdulva, szerintem, az oda nem való oroszlános kutat is el lehetne takarítani...
Én nem tudom, hogy ki volt az az óriási nagy állat - aki kitalálta ezt a baromságot (értsd: Szeged = mediterrán város) -, de a mentalitás és sok egyéb ok miatt a büdös életben nem lesz mediterrán jellegű, hangulatú település Szeged! Ez alapvetően politikától (is) mentes kérdés, mert pl. ahol nem lehet európai módon kerékpározni a Széchenyi téren vagy a Kárász utcán, no, az minden, csak nem ilyen megoldás (aki ész nélkül, gyorsan hajt, természetesen büntessék meg, de ami jelenleg kialakításra került szabályozás szintjén, legalábbis a nulla környékén mocorog). Ha valaki látta filmen/személyesen a dán, holland - nem sorolom tovább - példákat, na, úgy is lehet!
De nálunk nem.
Szóval: szerintem címkéket lehet ide-oda aggatni, az egy dolog... :-)
Ellenben a "Napfény városa" legalább egyedi (Szeged vonatkozásában).
Hmm, de akkor mit szóljon Várna, vagy akár az egész Fekete-tenger partvidéke, országtól függetlenül?

---

0574.jpg
A főtértől nem messze akadtam erre a bolgár Várnában régóta üzemelő szerb vendéglátó helyre. Alaposan belakmároztam: egy nagy adag pljeskavicát némi sörrel kísérve ettem-ittam. Közben - kössük össze a kellemest a hasznossal alapon - az ingyenes Wi-Fi is kipróbálásra került. :-)

---

0575.jpg
A Drámai Színház épülete a belvárosban. Aki gyalog akarja végigjárni a város látnivalóit - főleg nyáron -, az készüljön fel a rendszeres folyadék utánpótlás megszervezésére. Bár igaz, hogy majd' minden sarkon lehet kapni frissen facsart gyümölcslevét, vagy fagylaltot, vagy bármit, de azt a turisták zsebére szabottan árulják. Kerékpárral viszont - hiába a sok, kijelölt kerékpárút - nehéz közlekedni, mert arra már ne fordítottak kellő figyelmet, hogy ha pl. a járda "találkozik" a közúttal, ott mi történjen a padkával. Vagy ha mégis, abban sincs mindig köszönet. Erre lesz fényképpel alátámasztott példa...

---

0576.jpgTipikus balkáni (épp bolgár) elfoglaltság: míg a nők (hölgyek) itt-ott keményen dolgoznak, a férfiak a világ dolgait beszélik meg az árnyas parkok padjain. Miután sok szökőkút van Várnában, így könnyebb elviselni a hőséget (is)... :-)

---

0578.jpg
Várnában áll az 1886-ban elkészült Nagyboldogasszony katedrális (mely második legnagyobb méretű Bulgáriában), s bár a belépés ingyenes a kétséget kizáróan kívül-belül tekintélyt parancsoló épületbe, de abban a pillanatban, hogy valaki fényképezni és/vagy videózni akar, előtte váltson erre feljogosító jegyet (emelt áron!), egyébként némi kellemetlenségben lehet része...
Mindenképp érdemes figyelni a környéken - elsősorban a turistákra - vadászó "ál- vagy műkoldusokra", vagy a munkanélküli barna, de nem néger őslakosokra! Ez utóbbi részemről nem rasszizmus, hanem pusztán tényközlés. Saját érdekében mindenki fokozottan ügyeljen az értékeire!

---

0582.jpg

Az ígért kerékpárútról készített fénykép. Nos, aki szerint ez NEM balesetveszélyes, azt szöges hordóban görgessék le valami magas domboldalról! Értem én, hogy ne parkoljanak a gépkocsik a járdára, a kerékpárútra, de mint látszik a korláton néhányan megpróbálták már "arrébb helyezni". Valaki megpróbál szabályosan és odafigyelve "elhaladni" mellette, nos, szinte garantált, hogy beleakadhat pl. a pedál vagy bármi más...
Egyébként ez a parkolási mizéria az egész, "agyonművelt" Európára mindenhol igaz, csak nem mindenütt a kis pénzért dolgozó, állásukat is féltő, nyomorult lelkülettel "megáldott" hivatalnokok dolgoznak, ha nem a tökösebb népek, tényleges végrehajtó hatalommal is felruházott képviselői (szakértői) tesznek is ezt-azt. Pl. egyszerűen mellébeszélés nélkül kitiltják a személygépjármű-forgalmat a belvárosi részekről. És nincs "balkáni mintára" - ebben bizonyos értelemben Szeged (tágabban: Magyarország is) beletartozik - kivételezés, mutyizás, Mikszáth-i értelemben vett nepotizmus vagy Móricz-i rokonok-effektus...

---

0583.jpg
A várnai holokauszt emlékmű...

---

0583a.jpg
...és táblájának szövege (remélem olvasható).

---

0584.jpg
Bolgár sajtókínálat, elsősorban napi- és hetilapok garmadája egy utcai árus standján.
És még azt mondják, hogy  nincs választék? :-)

---

0586.jpg
A város tényleg sokat költhet kultúrára, a turisták odacsalogatására, de nyilván - többek között - annyival könnyebb dolga van, hogy ott a Fekete-tenger (is)...
Ennek ellenére a választék lenyűgöző, pusztán pénz kérdése, hogy valaki az értéket, a művelődést válassza.
Az önmagában is mutatja az elkötelezettségüket, hogy 2019-ben az Európa Kulturális Fővárosa címet birtokolhatják (az olaszok részéről jelenleg még 11 régió/város van versenyben).

---

0590.jpg
Bulgáriában e két úriember, Karel Shkorpil és Hermin Shkorpil alkotta meg a modern régészetet. A helyi Régészeti Múzeum kertjében áll - a bejárat mellett - az emléktáblájuk...

---

0591.jpg
...valamint egész alakos szobruk is.

---

0596.jpg
Ez talán önmagában nem "látványosság", de miután annyira élethűen alakította a "szobor" szerepét a jóember, így lefényképeztem és közzéteszem. Egyébként nagy sikere volt a turisták körében. :-)

---

0597.jpgA gagyizmus diadala... Természetesen mindenütt árulnak ilyen-olyan turistáknak szánt emléktárgyakat, de itt szabály szerint ipari méretekben űzik ezt a tevékenységet. Ez csak egy stand a sok közül, de egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy valaki ne találja meg a neki való bármit... :-(
Én nem vettem semmit. :-)

---

0598.jpg
Ez is a belvárosban van: a környezete tele kávéházi asztalokkal, székekkel (és vendégekkel), de a szökőkút működik, nem fürdenek benne (máshol sem!), valamint a delfin még a mai napig is él a Fekete-tengerben (ha jól tudom...), tehát valamiképp köthető a városhoz!
Megjegyzés: ha megtudhatnám egyszer, hogy a Klauzál téri, aranyozott oroszlánok hogyan és miképp kötődnek Szegedhez? Pl. Velencéhez, rendben van, de Szegednek ehhez mi köze? :-(

---

0601.jpg
A már korábban emlegetett bolgár fagylaltválaszték (valahol a belvárosban)...
Na, nem bírtam ki, egy gombócnyit (dekára adják!) én is kértem, és igazolhatom: tényleg nagyon jó! :-)

---

0602.jpg...és egy másik - szintén működő - szökőkút a sok közül! Ezeket a pálmákat is locsolni kell, csak valahogy - nyilván a földrajzi elhelyezkedés miatt is, plusz klíma! - ezek pálmának néznek ki (ja, úgy maguktól), vagy olyan természetesnek hatnak ebben a környezetben. Szerintem. Az, hogy itt is vannak barmok (fakezű, önjelölt festékfújó barmok, egyébként hol nincsenek?) nem újdonság, de a sok térkő ellenére is, sokkal több a park, és az emberek nem olyan idegesek, rohangálnak össze-vissza mint Magyarországon.
Jó, annyira nem lazák mint Albániában (tapasztaltam néhány helyen 2010-ben), de biztos tovább élnek mint az átlag magyar ember... :-)

---

0604.jpgA városi parkban több amatőr és/vagy profi festő is kipakolja a termést: szabadon lehet akár rendelni is, persze jó pénzért! Ha valakinek erre van igénye, csak tessék-tessék... :-)

---

0605.jpg
Mikor délután közepe felé elhagytam déli irányba Várnát a Asparuhov hídon, lefényképeztem ezt az elsőre roncsnak látszó tengeri hajót. A kép alapján nem tűnik nagynak, de a valóságban meglehetősen termetes egy darab, lévén a híd 50 m magas (hogy a tengeri hajók akadály nélkül tudjanak közlekedni az öböl irányába), s majdnem elérte a híd alját (szabad szemmel méricskélve)... :-)

---

0606.jpg
És tényleg Várna végénél járok, a hőség nem csökken, de valahogy szerettem volna a tenger közelében pihenni. Ennyi elég volt Várnából, biztos rengeteg dolgot kihagytam, nem láttam, de most ennyire volt erő, energia, akarat, pénz, idő, mittudomén! :-) Azért az gondolom, hogy mindenkinek "lejön", hogy sokkal több fotó, videó készült, több mindent láttam ténylegesen, de mindent képtelenség megosztani a legjobb szándék mellett is.
Tetszett, szép volt, de haladni akartam tovább, meg egy jó kis tengeri fürdés már nagyon aktuális volt - szerintem! :-)
Ja, nem bántam meg... :-)

---

0607.jpg
Az országút mentén láttam, lefotóztam, de mennyire politikai (?) avagy más hirdetés, nem tudom (nem néztem utána a rajta szereplő URL ellenére sem). Egyszerűen megfogott, lőttem egyet a fényképezőmasinával és ennyi...
Ja, nálunk miért nincsenek ilyen kreatívnak látszó, tűnő (?) útmenti plakátok (településen belül is jó lenne)?

---

0608.jpg
Előbb-utóbb minden távolság csökken, majd elfogy, innen már ez az 5 km semmiség volt! :-)

---

0612.jpg
1979-ben - nem elírás! - már jártam itt vagy errefelé, de most sem lepődtem meg, nagyon. Bár mikor itt letettem a lantot kerékpárt, találtam táborhelyet, már lement a nap, de akkor sem bántam, mert nyugalom, csend és sikerült felfedezni egy jó éttermet is (amolyan pluszként ingyenes Wi-Fi is volt) és senki nem zavart telefonon, nincsenek kóbor kutyák, egyéb - embernek látszó - állatfajták stb. Másnap reggel... de ezt inkább a következő részben.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tothabringa2.blog.hu/api/trackback/id/tr265464159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása