HTML

Kerékpárral Törökországba...

Ez a blog egy régóta érlelődő elképzelés, tervezés eredménye. Eredetileg nem volt ennyire nagy méretűre tervezve: útvonal hossza alsó hangon is ~4000 km, plusz Szegedtől számítva az európai retúr ~2200 km-re (azért lesz benne némi vonatozás is: Szófia-Várna már biztos!), de valamiért így alakult. Ha bármilyen okból (vízum, pénz, műszaki stb.) abba kell hagyni, akkor irány haza! Nem akarok értelmetlen módon hős lenni...

Friss topikok

Archívum

013 - Radva, Burgasz, majd a tengerparti Kraymorie

2013.07.10. 23:33 tothabringa2

Ébredés után - nem számítván rá - kaptam egy kávét (is), valamint ráérősen nekiálltam internetezni (Wi-Fi). Sajnos annyi eszem nem volt, hogy a vendéglátókról is készítsek fotót, de nagyon kedvesek voltak; főleg a vendéglátónk leánya (sajnos a nevére nem emlékszem...), aki hobbi szinten fotózik, valamint jól beszél angolul és kiváló kávét főz, valamint... ja, valamit kihagytam? :-)

0781.jpg
Látszólag nagy a rendetlenség, holott "csak" pakolás közben kattintottam egyet, s bár nem egy Hilton kategória, de ezért a pénzért kiváló volt (~5 €). Nem beszélve arról, hogy minden zárt helyen pihent...

---

0782.jpg
A ház beugrójában lévő lugas, épp csak a végső felmálházás volt hátra, de még...

---

0784.jpg
...nem végeztem a napi levélküldéssel.

---

0785.jpg
Lehet, nem francia stílusú konyhára hajaz a nagykerben vett görögös tzatziki saláta friss kenyérrel, de elképesztően friss és jó volt! Az áruház parkolójában - persze a hűvösben - jól esett, valamint az egész nem volt több 250 Ft-nál. Ha valaki jobban megnézi a képet: a saláta "Sznezsanka" 40 dekás... No, nem maradtam éhen! :-)

---

0786.jpg
Jobbról jöttem, balra tartok - a fénykép alapján, de ahogy egyre jobban délnek tart a vándor, úgy növekszik (vagy csak úgy érzi az emberfia?) a hőség. Utólag már mindegy...

---

Pomorie település vége felé megálltam egy árnyékos helyen és a képen jobbról látható hölgy - néhány kérdés után - megkínált fantasztikus őszibarackkal, s mikor kiderült, hogy magyar vagyok, adott - ingyen és bérmentve - valami 2-3 kilónyit... Én még soha ennyi barackot nem ettem, de mit tehettem volna mást? Bárhova rakom a kerékpáron, a rázkódástól összetörik, és a végén rám rohad (plusz jönnek a darazsak!)...
Igazság szerint 30 évvel korábban - tán' Balatonfüreden, erre nem emlékszem pontosan - volt valami társas (?) nyaraláson (akkoriban Bulgáriában sem osztogatták az útlevelet, a hozzávaló valutát pedig végképp!) és nagyon kellemes emlékekkel jött haza. Nem győztem hallgatni a jól-rosszul kiejtett, rengeteg magyar kifejezést. Aki ennyi idő távlatából is így emlékszik (ilyen sok mindenre!), akkor tényleg nagyon meghatározó lehetett az az UTAZÁS. :-)

0787.jpg
Igazán a megálló (pihenő) egy tábla miatt történt, ami az út mellett volt kirakva: Trák sír (Thracian tomb) felé 100 m. Ami a valóságban volt vagy 350-400 m is, de a mindössze 2 levás (~1 €) belépő sajnos nem érte meg az árát! Persze Bulgária tele van trák sírokkal, a múzeumok pedig az onnan kiásott anyagokkal.

---

0789.jpg
Nincs kiépítve profi módon, de talán ez még belefér. Ellenben amit sugall kívülről a tumulus (halomsír)...

---

A képen szereplő úriember - aki régész végzettséggel, de múzeumőrként dolgozik a nagy hőségben - mesélte , hogy ~25 éve volt Magyarországon (Bp., Eger) tanulmányúton, és nagyon élvezte a néhány hetes látogatást.

0792.jpg
...legalább akkora csalódás belülről! Legalábbis számomra az volt, de "beszéljenek" inkább a képek...

---

0797.jpg
Némi aprópénz, néhány cseréptöredék, a megvilágítás belül nagyon szegényes...

---

0801.jpg
...és a jól, szépen felépített (kipótolt, vagy még inkább oda álmodott?) külső, de tényleg "csak" ennyi az egész!
Jó, vannak kétnyelvű táblák, de tényleg nagyon kevés "látnivaló" van a helyszínen. Persze lehet, hogy egy csomó dolgot - amit talál(hat)tak az ásatások során - bevittek pl. a burgaszi múzeumba, de ennyi. Kissé csalódás volt...
Kárpótlásként némi angol ismertető:

Tharacian cult building Heroon from the roman period 2nd-4th c. CE

This Thracian cult building is located under a tumulus in the "Paleokastro" region with-in the necropolis ot the Roman city of Anchialos and just a few kilometers away from the present day town of Pomorie.

The Heroon consists of a round chamber, 11,60 m in diameter and 5,5 m high, a corridor (dromos) 22 m long, 1,77 m wide, and 2,40 m high, and two trapezoidal side-chambers symmetrically flanking the entrance. The Heroon's siginificant interior size, its length of 34 m along with the round chamber's diameter of 11,60 m, makes it the largest brick-built cult building uncovered to date in Bulgaria.

The building's architecture follows the compositional and construction principles characteristic of Thracian cult architecture built under tumulus in the 1st million BCE. The plan consisting of a round chamber, long dromos, and side-chambers at the entrance, is typical for the cult architecture in Thrace in the Pre-Roman period. The brick or stone vault was used frequently by the Thracian master-builders to cover the rectangular chambers of cult buildings.

Despite these architectural similarities the ring-shaped, semi-cylindrical brick vaulting of the round chamber is entirely unique among the uncovered cult buildings dated in the Roman and Pre-Roman periods. The hollow pillar featuring stone steps that lead to the opening on its top constitutes the only case of such architectural design.

Heroon is a temple of the Thracian ruler deified after his death.

---

0804.jpg
Kívül hét ágra süt a nap, bent majd neki lehet menni akár a falnak (jó, ez kissé túlzás!), de valahogy többre számítottam a kiírás kapcsán! :-(

---

0807.jpg
Néhány km-rel odébb a Burgasz határát jelző tábla köszönti az arra járókat. Végre... :-)

---

0814.jpg
...és nem messze feltűnt a burgaszi repülőtér mellé avagy előterébe "pakolt" rengeteg, de tényleg (!), iszonyat mennyiségű roncs repülőgép, egy helikopter, amolyan "lepusztult repülőeszközök kiállítása" című projekt! :-)

---

0816.jpg
Még ez a néhai utasszállító volt a legnagyobb (méretre), de a többi kiszuperált repülőalkalmatosság is az elmúlt 30-40-50 évet idézte. Aki ilyen repülő-őrült (én mondjuk nem!), az itt (is) megtalálhatja a számítását! :-)

---

0819.jpg
Az akadálymentesített feljáró ellenére sem lehet kimenni - látogatóként sem - a panoráma teraszra. Persze a 2012 nyarán történt buszrobbantás a mai napig kísért. Így nem különösen erőszakoskodtam, de azért ez (is) bosszantó volt. :-(

---

0820.jpg
Az induló járatok között ott volt a WizzAir londoni járata is. :-)

---

0821.jpg
Ez az egyetlen kép aktív repülőről, de még ezzel is magamra vontam az egyik biztonsági emberke figyelmét. Kijött a bódéjából, rákérdezett, hogy mit keresek én itt, mondtam csak fényképezni akarok, egyébként máris megyek, azért megvárta, hogy elrakjam a fotómasinát és nyeregbe szálljak. :-)
Hiányzik a fenének a seggébe egy akármilyen fegyverből küldött golyóbis! :-)

---

0823.jpg
Van itt felszerelés dögivel, de teljesen érthető: aki egyszer megégette magát, az jobban vigyáz, s nem csak magára! Ami kissé vicces volt, hogy az egyik kommandósnak látszó - minden földi jóval felfegyverzett mókus, neki több volt a vállán a csillagokból is - hmm, köpcös volt: ha valaki meglökte volna, meglehet elgurul a kifutópályán. Nem is mertem lefényképezni, még távolról sem, mert izmokkal rendesen el volt látva! :-)

---

0825.jpg
A nagy döntés: be a városba vagy tovább délnek?
Sokat nem agyaltam ezen! :-)

---

0826.jpg
Egy benzinkút mellett - a melegre való tekintettel - megálltam, és számvetést készítettem.
A jobb felső sarokban az előző "trák sír" belépőjegye.
Jó ez a bolgár pénz, csak egy hibája van: képes gyorsan átalakulni, egyszerűbben: gyorsan fogy! :-(
Hiába, a melegben kötelező a rendszeres (!) folyadékpótlás! :-)

---

0827.jpg
Pihenő után gyorsan beértem a tengerpart mentén lévő parkba, majd nem sokkal később az idei homokszobor fesztivál helyszíne mellé. A belépő 5 leva...
...lett volna, de én a kerítésen kívülről készítettem néhány fotót. Gondolom az első is könnyedén felismerhető! :-)

---

0828.jpg
A tetején: Burgasz 2013.

---

0829.jpg
Ezek a figurák már nehezebbek (az egyiknél az alma segíthet!), de meg kell hagyni: akik ezeket kifaragják - a nagy türelmen kívül - elképesztő kézügyességgel is rendelkeznek.

---

0830.jpg
Egy másik remekmű...

---

0831.jpg
...ez pedig a bejáratnál közelében készült.

---

0834.jpg
Nem sokkal távolabb a szabad strandon. A napernyők nincsenek ingyen, de a napsütés igen, lehet nézelődni (is), meg tovább tekerni a belváros irányába.

---

0836.jpg
Nos, ez is érdekes, még ha elsőre nem is tűnik annak! Ezen a térképen nemcsak a már működő (kölcsönözhető) kerékpárokkal bejárható útvonalak vannak feltüntetve, hanem a tervezett útvonalak is!
Példás megoldás, de nem csak ennyiből áll az egész: legalább ilyen jó a kerékpárok kölcsönözhetőségének megoldása. Igaz hétfő-vasárnap között "csak" reggel 7-től este 20-ig lehet kölcsönözni, de megfizethető áron. Ezt abból következtetem, hogy láttam 2-3 állomást, de épp egy szabad "paripa" sem volt délután elérhető. Ígérem, erről lesz később kép!
Egyébként ha jó emlékszem akkor nincs elektronizálva (ez is plusz munkahelyet jelent!), de baromi egyszerű kialakítású és olcsó az egész rendszer! :-)

---

0839.jpg
A városi parkban álló emlékmű. Bevallom: a mai napig gőzöm sincs, hogy mit ábrázol, de olyan nagy méretű, hatalmas volt, hogy biztos ami biztos alapon lefotóztam. Aki tudja, írja meg!

---

0842.jpg
Itt is a bankok nyomulnak ezerrel. Ellenben az irodaház némiképp formabontó.

---

0845.jpg
Egy kellemes meglepetés bolgár földön: török kebap - azon belül is Iskender! - és relatíve olcsón. Kértem hozzá erős paprikát, nem sajnálták, hoztak egy kisebb tányérral. Megdöbbenésükre mind megettem, néztek is rám! Honnan jött ez a mókus, mikor mondtam, akkor egyből értették a csíziót! :-)

---

0847.jpg
A főtéren álló központi alak, a szökőkút felett fotózva,...

---

0848.jpg
...majd máshonnan is! A felirat alapján, a mögötte lévő épület valami palota lehet, akár a megyei (?) tanács otthona? A szocreál stíluson sokat "dob" a megszámlálhatatlan, utólagosan felszerelt légkondi látványa! :-)

---

0851.jpg
Odébb tekerve hamarosan "felfedeztem" a városi tanács épületét is. Meg kell hagyni: itt nem láttam kóbor kutyát (szerencsém volt?), valahogy rendezettebbnek tűnt számomra az egész város (Várnához képest), és itt is feltűnően sok kulturális eseményt reklámoztak.

---

0852.jpg
Itt épp a Pillangókisasszony c. darabot hirdetik a molinón, de sok más is volt a kínálatban (utcai plakátok, szórólapok). Szóval: amit korábban mondtam a "mediterrán város" jelző kapcsán, itt még szembetűnőbb volt! Nem ugatni kell ilyesmiről ("műpálmákkal" megtámogatva), hanem (fel)kínálni a látnivalókat. Ui. a turista sem hülye, majd ő eldönti, hogy a pénzéért mit akar, hol, mikor megnézni, igénybe venni...
Persze itt is nagy előny a tenger (mint Várna esetében is írtam), de csak ezt, önmagában, kevés lenne felhozni érvként. Nyilván a nemzetközi repülőtér megléte, vagy a sok kulturális program dob az összhatáson, de valahogy itt tényleg jól éreztem magam.
Igaz, itt jártam már 1979-ben, így kissé elfogult is vagyok ezzel a várossal szemben (is), de közben eltelt valami ~34 év! Itt is volt - jól láthatóan, érezhetően - fejlődés. Nyilván a rendszerváltásnak csúfolt akármi itt is érezteti a hatását. Bár, ki tudja? :-)
Azért a mellékutcákban itt is volt (sok) szemét, vagy egyéb negatívum. No, de hol nincs (most szigorúan Európánál maradva)?

---

0854.jpg
Lehetne bárhol a Balkánon, de ez is Burgasz. :-)

---

0856.jpg
Itt egy nagyon jó (kis) hely a belváros közepén!
Sok segítséget kaptam, tele volt kiadvánnyal, így maximálisan le a kalappal!

---

0864.jpg
Az örmény népirtás emlékműve. Az elején nem találtam, de aztán csak ráakadtam.
A helyi, ingyenes várostérkép kissé elnagyolt, valamint az óriási ikonok és piktogramok miatt - többek között - utcanevek vannak letakarva... :-(
A szándék jó, de a kivitelezés kissé nagyon rossz! :-(

---

0866.jpg
Ahogy haladunk keletre, úgy tűnnek el - ez nyilván országonként változó - a különféle műemlékek. Túl sok örmény emlék nincs Bulgáriában. Ezt a templomot is megóvták valahogy, de korábban...

---

0868.jpg
...állt már itt egy kisebb örmény templom, amit 1673-ban meglátogatott Jeruzsálem felé menet a krími Mardiros, aki korának híres költője és a Krím-félsziget örmény vezetője volt.

---

0870.jpg
Lermontov tábornok (vezérőrnagy) háza, aki a törökök elleni függetlenségi háború korszakában volt az orosz csapatok parancsnoka.

---

0872.jpg
Az ígért kép a kölcsönzési helyről. Láthatósági mellényben az ezzel megbízott munkavállaló, itt már egyébként késő délután volt, így érthető a sok, "kihasználatlan" drótszamár látványa.

---

0874.jpg
A burgaszi vasúti pályaudvar főbejárata. Itt is állandóan rendőrök mászkáltak le-fel, de legalább nem kötekedtek senkivel sem.

---

0877.jpg
Hiába: Burgasz tengeri kikötővel (is) rendelkezik, így állandó a nagy hajóforgalom. Látványos, mikor egy-egy nagyobb hajó szépen, lassan kiúszik a nyílt tenger felé...

---

0880.jpg
Ekkor már meglehetősen későre járt, de a "szokásos" - ingyenes Wi-Fi szolgáltatást kínáló - Lukoil benzinkútnál megálltam híreket olvasni, böngészni.

---

0883.jpg
Kraymorie falu határában, már igencsak későn. Kiderült a helyi kempingről, hogy csak gépkocsival érkező, vagy faházat előre foglaló vendégekkel foglalkozik. Érdekes, ez az út mentén található hirdetőtáblákon nem szerepel információként. Na, nem estem kétségbe, de ezt a következő részben taglalnám. :-)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tothabringa2.blog.hu/api/trackback/id/tr205466936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása