HTML

Kerékpárral Törökországba...

Ez a blog egy régóta érlelődő elképzelés, tervezés eredménye. Eredetileg nem volt ennyire nagy méretűre tervezve: útvonal hossza alsó hangon is ~4000 km, plusz Szegedtől számítva az európai retúr ~2200 km-re (azért lesz benne némi vonatozás is: Szófia-Várna már biztos!), de valamiért így alakult. Ha bármilyen okból (vízum, pénz, műszaki stb.) abba kell hagyni, akkor irány haza! Nem akarok értelmetlen módon hős lenni...

Friss topikok

Archívum

003 - Indulás, az első nap - 2013. június 30. vasárnap

2013.06.30. 23:23 tothabringa2

Végre! Itt a jó idő, korai kelés, pakolás, induljunk!
A tervek alapján - támaszkodva a Google Maps útvonaltervezőjére - 170 km a megteendő napi táv, de ez annyit tesz, hogy a Kiszombor - Temesvár - Moravica útvonalon "átszelni" estére Romániát és már Szerbiában, Vršacban éjszakázni. Miután kipihenten, frissen vágtam neki, így előre megírom: összejött! :-)

0093a.jpg
Tehát irány az újszegedi vasútállomás, ami sok éve nincs felújítva, de valószínűleg nem is lesz, lévén ideterveztek a szomszédságába egy bevásárlóközpontot (is) a valahai Kendergyár helyére (mellé), így a sorsa a megsemmisülés felé mutat (néhány éve még a jegykiadást is felszámolták itt, egyébként ez az Újszeged - Makó - Mezőhegyes - Békéscsaba 121-es számú vasúti viszonylat egyik végállomása).
Hiszen a környéken - jó néhány évvel korábban - már történt néhány kisajátítás a leendő (harmadiknak szánják, de vajon mikor fog megépülni?) szegedi híd felvezetőútjának, a Temesvári körút meghosszabbításának megépítése kapcsán.
Bár az itt üzemelő - korábban, kb. a "gengszterváltás" idején még meleg ételt is kínáló - resti (a helyi szlengben csak "Galyatetőnek" hívják, hiszen egy szegedi viszonylatban "meredek" rámpa visz fel a vasúti töltésre) szinte évente váltja a bérlőt (állítólag 2013. szeptember 1-től megint bezár...), de a forgalom valahogy nem akar nőni, igaz, a munkanélküliség is csak egyre növekszik a térségben. Ettől még keletebbre (Kelet-Magyarországon) pedig - egyes hírek alapján - egyenesen katasztrofális ez a mutató.

---
0094.jpg

Indulás előtti percek, várakozás, és lám: pontosan indult a vonat! :-)

---

0097.jpgNéhányan - a kora reggeli és "rendkívül" szomjas vendégek közül - már a teraszon nézik/várják a vonatindulást.

---

0099.jpg
Vannak korán kelő utasok (?), nézelődők (?) a deszki NAGY :-) "állomáson"...
Hiába: bár itt mindennapi a vonatközlekedés, de ezt 1-1,5 éve "levitték" napi 2-re (reggel és kora délután van lehetőség zötykölődni, kivétel vasárnap: akkor este is van egy).

---

0101.jpg
...igaz, az "állomásépület" sem minden igényt kielégítő, de legalább van és a miénk! :-)

---

0105.jpg
A "gyors" vonatút számomra Kiszombornál véget ért, mert innen a határátkelő ~6 km-re van, és legalább kívülről sikerült megnézni az Árpád-kori körtemplomot (miután tényleg haladni akartam, így tényleg nem volt többre idő).
---

0106.jpg
Igazán nem hittem volna, de valami 3 perc alatt átértem rajta! Mondjuk nem bántam, mert jött el egyre jobban a nap és égetett, de veszettül. :-(

---

0107.jpg
Messze van még Temesvár...

---

0110.jpg
A csanádi templom...

---

0112.jpg
...és előtte Gellért püspök szobra.
Megjegyzés: a templom tornyában található egy különleges (talán zenélő?) óramű, ha valaki kíváncsi rá, keresse a gondnokot a megtekintéséhez.

---

0113.jpg
Ezt követően néhány km-re DK-i irányban megérkeztem Bartók Béla szülőhelyére, Nagyszentmiklósra. Az elmúlt évben néhányszor voltam itt, és valahogy - ha apránként is -, de legalább látszódik valamiféle fejlődés, előrelépés, itt-ott. Nos, ez nem minden Magyarország keleti határszélén fekvő településéről mondható el, sajnos.

---

0115.jpg
Egy apró, de nem vészes kerülővel lefényképeztem Bartók Béla, majdnem a központban álló emlékművét is.

---

0119.jpg
Kifelé menet a városból láttam a román vasút (CFR) egyik szerelvényét. Bár nem tudom ezek a masinák milyen régiek lehetnek, de egy biztos: nem mostanában gyártották őket.

---

0121.jpg
A következő útba eső település: Lovrin. Itt költöttem el az első román pénzemet: miután megettem a jóféle hazai :-) szendvicseket, vettem hozzá egy ásványvizet is.

---

0122.jpg
Kisbecskerek határában, itt megálltam egy kávéra. Néha 10 percnyi ücsörgés felér több órányi pihenéssel. Messze még a román-szerb határ...

---

0125.jpg
Temesvár határa, ekkor éreztem elsőként (a nagy meleg ellenére), hogy összejön az aznapra tervezett ~170 km. Egy kicsi városnézés is belefért...

---

0127.jpg
...és a soknyelvűségéről mindig is híres város nem hazudtolja meg magát.
Van választék az elnevezés megjelenítésében! :-)

---

0128.jpg
Itt ilyenre festették a trolikat!
Legalább nem valami egyenruha vagy valami fantázia nélküli színre sikeredett a megvalósítás! :-)

---

0130.jpg
Sikerült valami kerékpáros "összeröffenés" mellett elhaladnom, voltak vagy 2-300-an! Ekkor vettem észre, hogy a kerékpár kitámasztó rögzítőcsavarja meglazult, így elő kellett keresnem a hozzávaló szerszámot: lepakolni hátulról, megkeres, meghúz, elrak, visszapakol. Nem baj, legalább egy kis gyakorlás a le-fölmálházás témakörben. :-)

---

0134.jpg
Ilyen is van Temesváron! Tényleg normálisan aszfaltozott, felfestett kerékpárutak hálózata. Természetesen Szegeden is van, de néhol a megvalósítás a kivitelezés csapnivaló. Nyilván nem volt időm az összes útvonalat végigjárni, de amerre voltam: maximálisan le a kalappal!

---

0135.jpg
Egy másik érdekesség Temesvárott: a villamos formája erősen hajaz a Szegeden nem is olyan régen nyugdíjazott "Bengáli" szerelvényekre (szerintem), de pl. ez meglepően csendes jármű volt. Már csak egy dolog lenne érdekes: vajon milyen tömegközlekedési árak vannak? Nyilván a (átlag)fizetésekhez mérten lenne igazán érdekes (vagy az itteni munkanélküli ellátáshoz képest mérten: mennyi vonaljegyet tudna megvenni az érintett az ellátásából).

---

0138.jpg
Temesvár folyója a Bega. Az utamba eső hídról balra...

---

0139.jpg

...majd jobbra is készítettem egy-egy fényképet.
Aki tudja, hogy mi a kép jobb oldalán látható "buzogányszerű" épület neve, rendeltetése, nosza írja meg egy hozzászólásban vagy e-mailben.
Szerk.: sikerült kideríteni! (2015. február) :-)
Ezen a hivatkozáson olvashat a Józsefvárosi víztoronyról:
http://www.welcometoromania.ro/Timisoara/Timisoara_Turnapa_Iozefini_m.htm

---

0145.jpg
Ez már Temesvártól délre, a román számos szerinti 59-es út mentén fekvő Şag falu határában készült.
Rendkívül meleg volt és ráadásul ez csökkentett alkoholtartalmú ún. "kerékpáros" (Radler) sör. Olcsó és finom volt. :-)

---

0146.jpg
A több mint 10 éves Siemens ME45-ös telefonom kijelzőjén látszik, hogy mennyi a pontos idő. No, ekkor kapcsoltam rá, mert éreztem, hogy a jó idő sem tart örökké...

---

0147.jpg
Néhány km-rel délebbre, Jebel, majd Voiteg után "jött" a lényeg: a településről kifelé menet vettem észre!
Én ugyan az úttesten tekertem, de aki ezt megtervezte, annak a kezét kellene levágni, de tőből. Szerintem.
Igazán éjszaka lehet izgalmas, főleg kerékpárral, mert kivilágítva sincs...

---

0149.jpg
Itt már közeledik a román-szerb határ, de ez látszik a háttérben látható hegyekből ítélve is, illetve az út jellege is megváltozott: sok a domb errefelé.

---

0151.jpg
Ráakadtam a határtól tényleg 1 km-re álló régi határkőre, s itt már ha messziről is, de dörgött, villámlott, semmi jó nem ígérkezett...

---

0152.jpg
...s némi, rövid zivatar csak elkapott, bár ez még csak az előszele volt a későbbi viharnak!

---

154bb.jpg
Egy videóból "kivágott" képkocka árulkodó módon mutatja a vihar erejét. Én szerencsémre pont a határállomáson kaptam el (fedett helyen!), így be tudtam húzódni a nagyja elől, de később némiképp alábbhagyott, majd újra rákezdett a felhőszakadásszerű eső, de addigra én is továbbindultam, immár Szerbiában, Vršac irányába. Volt ugyan egy kiváló esőkabátom, de ekkora zuhéban nem jó kerekezni! :-(

---

0155.jpg
Vršac főtere vagy amellett, de már nagyon későn, az eső után és szállás nélkül...
Valamennyire lepakoltam, és kissé később elindultam keresni szabad Wi-Fi csatlakozást, de csak jelszavasak voltak, illetve volt egy (ami néhány perc múlva "eltűnt" az éterben) kódolás nélküli is, de legalább el tudtam küldeni az első bejelentkezésem/e-mailem egy Asus Eee PC segítségével. Miután elég hideg volt a korábbi nappali hőség ellenére, így mentem egy kört a városban...

---

0158.jpg
...ez alapján. Kellemes meglepetés volt néhány, az EU által pénzelt és felújított műemlék a szűken vett belvárosban. Volt néhány éjjeli kávézó, pékség, pizzás.

---

0161.jpg
A katolikus (?) templom késő este kivilágítva.
Innen mentem a város szélén álló benzinkúthoz aludni, a kép jobb szélén látható táblával is jelzett bicikliúton.

Szólj hozzá!

Címkék: vasútállomás Újszeged Csanád Kiszombor Bartók Béla Versec Temesvár Deszk Moravica Nagyszentmiklós Lovrin Kisbecskerek Józsefvárosi víztorony Şag Jebel Voiteg

A bejegyzés trackback címe:

https://tothabringa2.blog.hu/api/trackback/id/tr745452993

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása