HTML

Kerékpárral Törökországba...

Ez a blog egy régóta érlelődő elképzelés, tervezés eredménye. Eredetileg nem volt ennyire nagy méretűre tervezve: útvonal hossza alsó hangon is ~4000 km, plusz Szegedtől számítva az európai retúr ~2200 km-re (azért lesz benne némi vonatozás is: Szófia-Várna már biztos!), de valamiért így alakult. Ha bármilyen okból (vízum, pénz, műszaki stb.) abba kell hagyni, akkor irány haza! Nem akarok értelmetlen módon hős lenni...

Friss topikok

Archívum

032 - Isztambulból hazafelé: irány Edirne, Szvilengrád, Plovdiv, Szófia, Nis, Belgrád, Kikinda, Szeged!

2013.07.29. 23:52 tothabringa2

MÉG NEM A VÉGLEGES SZÖVEG VAN ENNÉL A RÉSZNÉL!

Ez a rész az utolsó, összevont fejezet lesz (5 és fél nap története). A lényeg: miután Izmirben elvitték a fényképezőgép elemeinek töltőjét is, ekkora kezdték "magukat megadni" a tölthető elemek... Ergo: nagyon visszafogottan voltam kénytelen kattintgatni.
Így ez a "maradék" 18 db kép már nagyon elnagyolt látvány lesz, sok szöveg inkább, de sajnos, ez van! :-(

2255.jpg
Már nagyon kint voltam Isztambulból, egészen Büyükçekmece városánál járva fotóztam, a már korábban esti fényben "lekapott" Mimár Szinán-féle hidat (korábban már volt róla szó).

De térjünk vissza az események időrendjéhez...
Hétfőn alig volt türelmem kivárni a bankfiók nyitását (ez itt nem a reklám helye: Western Union), de az otthonról érkező pénz nélkül kissé (!) nehézkes lett volna hazajönni. Nem "csak" a távolságból eredően. A legelső dolgom volt enni valami normális kaját (2 simit + 1 büyük çay), és egyből másképp láttam a világot. :-)

Villámgyorsan küldtem egy köszönőlevelet egy internetes kávézóból; és villámgyorsan megnéztem az Edirnéig vezető utat (illetve a török-bolgár határ környékét is!, és 1-2 apróságot kiírtam papírra...), és némiképp szomorúan indultam hazafele; szívesen maradtam volna nézelődni....
Bár ezen az alapon éveket (!) lehetne eltölteni, csak Isztambulban!
És akkor hol van Törökország többi része?
Tényleg: ha valaki pl. a fejébe veszi, hogy - ha nem is régészeti alapossággal -, de néhány év alatt végiglátogatja az ókori görög, oszmán-török stb. műemlékeket, múzeumokat Törökországban, az vajon mennyi idő, költség lenne? :-(
Tehát a Kennedy Caddesi mentén - keletről nyugat felé haladva, nagyobbrészt a kiépített kerékpárúton - elsőként elértem a Yedıkule (Héttorony) falaihoz, később a Márvány-tenger partját követve lassan-lassan kiértem Isztambulból...
---

2258.jpg
Valahol megálltam teázni és az egyik török napilapban akadtam erre a "gyöngyszemre"! :-)
---
2259.jpg
Itt már másnap (kedd) délután. Babaeski központjában teázom, az "Öğretmenevi" (Tanárok Háza) (?) nevezetű szálloda és vendéglő utcai frontján lévő asztalnál. Talán látszik a képen: a meleg még délután is 37-38 °C körül volt, így izzadtam. Sokan nem hiszik el: de ilyenkor legjobb a forró, na, jó, meleg tea! És olcsó is! :-)
---

2260.jpg
Megint nagy ugrás térben és időben: Edirne (már szerda van!), a központban, egy internetes kávézóból kifelé jövet kaptam le a túloldalon lévő görögdinnye (t.: karpuz) halmokat! :-)
Innen mentem megnézni a világhíres mecsetet és környékét.
Innen, légvonalban kb. 2-3 km-re van a görög határ, és kicsi pénzmag ide-oda, de megfordult a fejemben egy minimális útvonal módosítás. "Átugrani" a határon és később, Görögországból egy másik átkelőn "bejutni" Bulgáriába. Végül letettem róla, nem kavartam az ideiglenes útlevél miatt sem... :-(
---

2261.jpg
Messziről a Szelim dzsámi épületegyüttese. Előtérben egy temetőnek látszó, de valójában szabadtéri múzeum, ahol díszes sírköveket állítottak ki (belépés ingyenes). Innen nézve jobb kézre található a helytörténeti múzeum épülete (emlékeim szerint a belépő 5 TL). Egy angol nyelvű leírást hozta az előtérből, illetve "belógtam" az épület kertjében lévő kőtárba, de senki nem szól érte.
---

2262.jpg
Az oszmán-kori sírkőgyűjtemény bejárata.
---

2263.jpg
Egy közeli kép a kiállítási terület közepén lévő ágyúknál.
---

2264.jpg
Belülről valami elképesztően pazar és díszes a dzsámi belső tere, nem véletlenül tartotta mesterművének Szinán.
---

2265.jpg
A szószék (az arab nyelvből átvett szó törökül: minbar). Kőből faragva, rendkívül részletes és aprólékos megmunkálással készült. Egy mai "tucat" kőfaragó vajon tudna-é, akárcsak valami hasonlót is alkotni? :-)
---

2266.jpg
A kupola belülről fotózva. Mondhat bárki, bármit: ez gyönyörű!
---

2267.jpg
Az oldalbejárat irányából fotózva a belső udvaron található díszes kút. A hívők itt mosdanak imádkozás előtt.
---

2269.jpg
Az épület mellett sok ilyen utcai árusítóhely van, és nagyrészt kínai (!) gyártmányú holmikat árulnak...
---

2270.jpg
A másik oldalról a dzsámi épülete. Ami igazán érdekes: belülről is (egy lépcsőházon át), de az utca felől is be lehet menni az épület alá, ahol egy mini bazár üzemel!
Nyilván a helyfoglalásért cserébe fizetnek a muzulmán vallási alapítványnak, mint fenntartónak.
---

2271.jpg
A mecset udvara másik szögből.
---

2272.jpg
A dzsámi, az alkotó szobrával együtt fényképezve.
---

2273.jpg
Az utolsó, török földön elfogyasztott fekete tea.
Innen kb. 15-16 km-re van a török-bolgár határ, de a városból kifelé feltűnő a lepusztultság a központi részhez képest. Persze némiképp ismerve a két nép történelmi (és kölcsönös nemszeretem hozzáállását) kapcsolatát (hú, de szépen fogalmaztam! :-), szóval: a kivezető szakaszon kátyúk egymás hegyén-hátán, mindenütt szemét, kóbor kutya, düledező házak. Eléggé ronda látvány. Néhány km-rel tovább az út 2x2 sávra vált, tele van katonákkal (közel a görög határ!), valamint sok a migráns Afrikából, Ázsiából.
---

2274.jpg
A képhez: ez Szófia központja a Szt. Szófia szobrával (Georgij Csapkanov alkotása), mely a bolgár főváros jelképe. FOLYT. KÖV.
---

2276.jpg
Itt még nagyobb az ugrás (péntek): Szerbia, Kikinda. Egy magánház udvarán aludtam, de előtte meghívtak sörözni is.
Ez hosszabb lesz! :-)
Szóval: FOLYT. KÖV.

Másnap, aug. 3-án szombat reggel innen indultam majd' nyílegyenesen hazafelé. Először nyugatnak, utána a Tiszát elérvén északnak fordultam, Gyála irányába. Tiszaszigetnél du. fél 2 körül léptem át a határt.
Nagyot néztek az ideiglenes útlevelem kapcsán a határőrök, elvégre ott sem jellemző, hogy sűrűn jönnek a kerékpárosok Törökország felől... :-)

Szólj hozzá!

Címkék: Isztambul Márvány-tenger

031 - A Boszporusz nyugati partja mentén

2013.07.28. 23:51 tothabringa2

Nem egyszerű sátorhelyet találni Isztambul belső, lakott részén. Hajnalban is érdekes figurák mászkálnak mindenféle, néhol az egy főre jutó kóbor kutya mennyiség is számottevő, de sok helyen a közvilágítás, hmm, legalábbis hiányos. Azért aki keres, az talál. :-)

2204.jpg
A Márvány-tenger partja mentén fut a Kennedy Caddesi, mely egy nagy kanyart leírva a Topkapı palotát megkerülve nyugatnak tart. A régi városfal sok helyen körülkerítve, sok helyen pedig magára hagyva található. Valahol életvitelszerűen laknak, persze ez télen milyen lehet, azt nem tudom, de én egy ilyen felújított parknál vertem tanyát.
---

2205.jpg
Szerencsémre még este 10 után is nagyon sokan Ramadán alkalmából kint táboroztak, ettek-ittak, és ami a legjobb: hagytak aludni. :-)
---

2207.jpg
Néhány nappal korábban, éjfél után lefényképeztem Turgut reisz (admirális) szobrát, de így napfényben, jobban néz ki, szerintem.
---

2209.jpg
Egy utca a Galata-torony felé. Bal kézre esően egy hamam (törökfürdő) bejárata, ahonnan pedig a fénykép készült, egy nagyon kellemes kifőzde (t.: lokanta), ahol kis pénzből bár (miután nem volt több, csak 30 kurus!), de egy teára így is jó voltam. Hiába: a török-magyar barátság újfent bizonyított! :-)
Nyilván nem emlékeztek rám, de 2 évvel korábban már voltam itt (is), és akkor egy jóféle sült bárányt (t.: kuzu) sikerült eszegetni... Igaz, akkor nem kellett a fejem törnöm az aprópénz kérdésen! :-)
---

2210.jpg
És végre: kellemes melegben, napfényben a Galata-torony. Miután még relatíve korán volt, így a turisták még csak szállingóztak. Ekkor jutott eszembe a két évvel korábbi emlék: 11 török líra volt a belépő, de a "belföldiek" részére csak 6 TRY, valamint este 8 után csak a panorámakilátóba asztalt foglalók mehetnek fel. :-(
---

2212.jpg
Legurulni a Dolmabahçe palota felé nem bonyolult (még térkép nélkül se), de ebben a forgalomban minimum életveszélyes! A képen a palota előterében álló neobarokk óratorony (t.: saat kulesi, kiejtése: szát kuleszi) látható, amelyet II. Abdul-hamid oszmán szultán parancsára emeltek.
---

2213.jpg
A palota bejáratánál is őrt állnak, innen tovább már csak megváltott belépővel lehet továbbmenni.
---

2216.jpg
Tovább a palota fala mentén több hasonlóan díszes kapu található. A két, üveggel védett bódéban katonák állnak és vigyázzák a rendet.
---

2217.jpg
A TBMM jelentése: Török Nagy Nemzetgyűlés (Türkiye Büyük Millet Meclisi). Ebben a múzeumban a törökországi palotákból származó tárgyak válogatott gyűjteménye látható. Bár nyitva volt, de pénz nélkül... :-(
---

2218.jpg
A Tengerészeti Múzeum előtt. És tényleg csak előtte! :-(
---

2219.jpg
Onnan nem messze áll Hajreddin Barbarossa törökösen: Barbaros Hayreddin (Hayrettin) Paşa – szobra.
A kalózból lett kapudán pasa (kb. a tengernagyi rangnak felel meg) megalapozta az Oszmán Birodalom tengeri hatalmát az 1500-as évek első felében.
---

2220.jpg
S hogy ne legyen hiány a boszporuszi hajóutak kapcsán: van lehetőség végighajózni a teljes Boszporuszon, mint a mellékelt fényképen is látszik. A jobbra lévő térképen lehet látni az egyes állomásokat, ahol ki is lehet szállni, majd a következő járattal folytatni az utat (az útmegszakítást persze pecsételéssel igazolják, de erre érdemes a hajón/a helyszínen egyértelműen rákérdezni).
---

2221.jpg
A Boszporusz a világ egyik legforgalmasabb hajóútja, így szó szerint 10-15 percenként halad át rajta egy ekkora vagy akár nagyobb teherhajó. A Török függetlenségi háborút követő békeszerződés alapján külön engedély vagy díjfizetés nem kell az áthajózáshoz, de törökök irányítják a forgalmat, ami - laikusként láthatóan és egyébként is hihetően - minden képzeletet felülmúl!
---

2222.jpg
Hmm, ez nagyon nagy csalódás volt számomra. A képen látható az Ortaköy Camii, ami akkor is (2011), most is (2013) felújítás alatt állt (mint tudjuk: a jó munkához idő kell, a rosszhoz...), de a környék tényleg szép, és egyben a tömegturizmus ipari méretű "rabláshoz" méretezett és legfőképp kivitelezett módon van kialakítva. Szerintem. Látszólag minden jó és szép, csak az árak. Persze az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a törökök szívesen járnak ide a nap végén pihenni, beszélgetni, tehát kétségkívül felkapott hely...
---
2223.jpg
Az I. Boszporusz-híd, pontosabban a török nevén: Boğaziçi Köprüsü, amely 1974-ben lett kész és azóta a nagy forgalom miatt a kamionok letiltásra kerültek róla. Mondjuk a kép alapján nehéz elhinni (is), de a tenger felszínétől 64 m magasan feszül a hídpálya. Az átadás után egy darabig engedélyezett volt a gyalogosforgalom is, de olyan sokan ettek öngyilkosok, hogy ezt is betiltották. Hmm, némiképp talán érthetően.
---

2224.jpg
Albán(falu) móló - szó szerint az épületen lévő felirat fordítása. Tudni kell, hogy rengeteg "birodalmi - vagy környéki - nép" telepedett le a korábbi Konstantinápolyban és környékén (pl. van Polonezköy nevű városrész, aminek nem annyira meglepő módon nevének jelentése: lengyel falu.
---

2225.jpg
A képe balra: az ázsiai oldalon épített Anadolu Hisari (Anatóliai erőd) bástyája.
---

2226.jpg
A part mentén kerekezve rengeteg, ilyen és hasonló szobor áll a különböző parkokban. Szerintem az elmúlt 10-20 év során az egész európai Boszporusz oldal parkosítva lett (nagy taps), és nagyon sokan pihennek, kávézgatnak, avagy nagyon szép idegen kifejezéssel: rekreációnak vetik magukat alá, ja, önkéntesen. :-)
A szoborról is néhány szó: az egyik legnagyobb hatású oszmán költő, Fuzuli (szobra) áll egy park közepén, néhány méterre a tengerparttól.
---

2227.jpg
Ebben a képben minden benne van! Nincs rohanás, idegeskedés, hanem szépen, nyugodtan lehet az időt eltölteni, hogy ki, mivel, az magánügy, és tényleg. :-) Lehet menni elmélkedni a dzsámiba, vagy kávézni a teraszon (közben bámulni a boszporuszi hajók forgalmát), vagy csak sétálni a kiépített sétányon.
---

2228.jpg
Az utazó eléri a második - délről észak felé számítva - vagy pontosabban a nagyon hosszú nevű hidat a Boszporusz partján haladva. A Győzedelmes Mehmed szultán hídja (t.: Fatih Sultan Mehmed Köprüsü) valamivel (1988) később épült, de ezen is óriási forgalom zajlik éjjel-nappal a két kontinens között.
Szigorúan a törökök szemszögéből nézve: az 1453-as győzelem emlékére, Bizánc bevételéről kapta a szultán a "melléknevét".
Mindenki megnyugtatására közlöm: ilyen-olyan - részben politikai - okokból (is), de már épül (még északabbra, egészen közel a Fekete-tengerhez) a harmadik (!) Boszporusz-híd (sajnos erdőt, energiát, pénzt nem kímélve!), csak hogy egy politikus, a mostani török miniszterelnök - aki korábban Isztambul polgármestere is volt -, Tayyip Recep Erdoğan beírhassa a nevét a történelemkönyvekbe.
Sajnos, ez a mentalitás nagyon sok mindenben hasonlít, egynéhány magyarországi, politikusnak csúfolt embernek látszó (?) szellemi törpére is... :-)
Mondjuk a híres mondás szerint (kissé közhelyes, de ide illik): a történelem ismétli önmagát.
---

2230.jpg
És megérkeztem az európai oldalon álló Rumeli Hisari (Európai Erőd) bejáratához. Miután pénzem nem volt a belépőre (5 TL), így csak ácsingóztam néhány percnyit a környéken...
---

2231.jpg
Kissé messzebbről a bejárat. A környéken - az óriási parkolón túl - sok és drága vendéglő hívogatja fogyasztani a pénzes turistát (illetve legfőképpen a pénztárcáját).
---

2234.jpg
Egy régi, de híres "sláger" jut eszembe: A híd alatt, a híd alatt... :-)
Érdekes volt alatta állni (és fényképezni), mert a képről nem is annyira látszik, de nagy monstrum ez a híd!
---

2235.jpg
A tengertől max. 5 m-re ilyen és hasonlóan gusztusos árusok kínálják a friss, jéggel hűtött halat. Választék van, árak is, de még a fényképkészítésért sem haragszanak! :-)
---

2238.jpg
Egy fizetős távcső mellett, persze néhány km-rel már megint északabbra.
---

2239.jpg
Egy múzeum a tengerparton. Mondjuk erre nem számítottam (hiába cipel valaki magával útikönyvet is), mindenre nem emlékezhet, mindent nem olvashat el...
A lényeg: Sadberk Hanım Müzesi, ahol különféle régészeti leletek, népművészeti alkotások és sok egyéb minden tekinthető meg. Ezt nagyon bántam/bánom, de fel a fejjel, talán lesz még rá alkalom! :-)
---

2241.jpg
Egy nagyon kedves emlék: közel a Fekete-tenger partvidékéhez, egy kicsi, álmos faluban, lehet tölteni (!) az Akbil kütyüt!
---

2242.jpg
Igen, ott a háttérben, bár jó messzire a Fekete-tenger látszik (balra Európa; ahol állok, jobbra Ázsia).
Ekkor már a tűző napon vagy 40 km-t tekertem, de ezt a képet nem hagytam volna ki semmi pénzért sem!
Szóval (lassan mondom/írom): délről észak felé haladva, kerékpárral "átvágtam" a Boszporusz mentén a Márvány tengertől a Fekete-tengerig!
Tudom: lehet menni busszal is, de minek? :-)
---

2243.jpg
És egy közelebbi kép: ott, középen egy teherhajó lassan elhagyja a Boszporusz vizét, és nekivág a végtelennek tűnő tengernek. Itt véget ért aznapra a kirándulás, lévén vissza is kellett jutni a városba!
---

2248.jpg
Ez a kép is érdekes: bizonyos források szerint nagy divat manapság ilyen és hasonló házak olcsón történő felvásárlása, elképesztő költséggel történő felújítása és utána extra haszonnal történő értékesítése.
Hiába no, az újgazdagok nem tudják hova tenni a pénzüket, a kivagyiság itt is tetten érhető.
---

2249.jpg
Ez már nagyon bent a város felé, hétvégi csúcsforgalom kellős közepén cikázva! Na, ezt kell kipróbálni a nagy arcú, sok ezer forintos cuccokban karikázó "műkerékpárosoknak". Itt tényleg meg lehet dögleni egy rossz mozdulat következtében, igazán itt vettem nagy hasznát a kettő visszapillantó tükrömnek! :-)
---

2251.jpg
Üsküdar (Ázsia) felé a hajóállomás bajárata. Ez is a két évvel (2011) ezelőtti emléket idéz számomra: ha valaki el akar veszni a tömegben (de nagyon!), na, akkor itt nem kell hozzá semmiféle plusz tehetség! Aki érti, az érti! :-)
---

2252.jpg
A sarokba "telepített" teázó sem változott: mindig tele van. Ittam volna egy én is, de... :-(
---

2253.jpg
Ismét - bár már elég késő volt - a Galata-híd alsó részén lévő éttermeknél (addig a "ló" megkötve fent várt).
Nos, tényleg ennek is van egy hangulata, de ez is sokat változott, s nem feltétlen az előnyére.
Szóval: az szokás szerint az árak! :-(
---

2254.jpg
És a nap végére: a Yeni Cami épületegyüttese, a Ramadán alkalmából "feliratozva"! :-)
---
Még mindig nincs vége, hiszen valahogy haza is kellett jönni, de azt majd a későbbiekben!
Folyt. köv.

2 komment

030 - Isztambul (városnézés, útlevélpótlás)

2013.07.27. 23:50 tothabringa2

Miután felkelt a nap, elindultam a környéket megnézni, meglehetősen korán, ui. turisták alig voltak, de a karbantartók annál inkább serénykedtek.

2141.jpg
Rögtön az első találat a néhai Hürrem Szultána - Szulejmán szultán ágyasából lett első asszonyának - fürdőjét találtam meg. Mondjuk nem volt nehéz, ott aludtam egy utcányira... :-)
---

2142.jpg
A bejárat akadálymentesített és pazar módon kivitelezett, gondolom az árak is ennek megfelelőek lehetnek (a túloldalon van a férfi szakasz bejárata).
---

2144.jpg
Az épület kívülről fotózva.
---

2145.jpg
A Kék mecset, de sokkal inkább helyesen: az Ahmet szultán mecset, törökösen pedig: Sultanahmet Camii.
A kép jobb szélén látható kiskocsi árusítja a perecet (t.: simit), de okos ember nem itt veszi, hiába friss az áru. Néhány utcával odébb akár majd' fele is lehet az ára! Hiába, a kényelmet meg kell fizetni.
---

2148.jpg
Az egyik árus kínálata: a balról második oszlop közepén látható sötétzöld kiadvány magyar nyelvű, de olyan horror ár szerepelt rajta, hogy ha lett is volna pénzem, sem veszem meg. Jó, tudom: lehet alkudni is, de mikor láttam, hogy 2008-as (!) kiadványt árulnak 2013 nyarán... No comment.
---

2151.jpg
A Hagia Szophia épülete, mely a kora délelőtti napfényben is jól tartja magát! :-)
---

2154.jpg

Oldalt kis üzletek, butikok sorakoznak. Aki szemfüles itt is lehet jó dolgokat vásárolni, pl. akár ruhát is, de alkudni tudni kell! :-)
---

2155.jpg
Hajnalban már lefényképeztem a szökőkutat (akkor megvilágítva), most nappali fényben. A sok turista miatt körbekerítve, de vajon pénzért sem lehetne a kerítést eltüntetni? Jó, kellene egy csomó biztonsági őr is emiatt, de jobban nézne ki.
---

2156.jpg
A Topkapı palota felé lehet eljutni a Bab-ı Hümayun, avagy a Birodalmi Kapun keresztül. Állandó fegyveres őrség vigyázza, éjszakára pedig bezárják.
---

2157.jpg
Nem lehet kellemes ott álldogálni egész nap, főleg ha odasüt a nap.
---

2158.jpg
A Birodalmi Kapu ajtajából fényképezve a Hagia Szophia épületegyüttese.
---

2161.jpg
Az idő némiképp előrehaladt, így kénytelen voltam útnak indulni az ellopott útlevelem pótlása érdekében. Nos, ez nem is annyira egyszerű mint aminek tűnik elsőre: utolsó aprópénz egyikén, az internetkávézóban a térkép alapján belőni az útvonalat (persze a címet felírni), aztán hajrá... Erről még lesz szó.
Egy nagy ugrás térben és időben.
Itt már az Aranyszarv-öböl túlsó partján vagyunk, Beyoğlu városrészben, egészen pontosan a Szent Benedek templom és líceum Kemeraltı Caddesi 11. felőli bejáratánál. Épp felújítás zajlott, a csengetésre senki nem reagált, de egy munkás elmagyarázta, hogy próbáljam meg az oldalbejáratot.
---

2162.jpg
Itt még a főkapunál...
---

2164.jpg
...itt már a Revani sokak (kiejtése: szokak, m.: utca) felől, de itt sem jártam sikerrel. Az utcácska meglehetősen hirtelen emelkedik, de a biciklit felfelé tolva a Galata-torony felé, hmm, hát nem egy leányálom, az biztos!
Igaz, feljebb gyalogolván – az épület háta mögött – találtam egy másik tanári (?) bejáratot is, ahol egy egyenruhás biztonsági őrnek elmondva, illetve megmutatva a török nyelvű ajánlásomat is, kiderült: senki sincs az épületben, aki érdemben beengedne, kalauzolna a kriptában (altemplomban) a valahai Rákóczi-sírhoz.
---

2165.jpg
Ez már a főtér, avagy a híres, piros, nosztalgiavillamos végállomása, mely 24 év szünet után, 1990-ben lett visszaállítva a közforgalom számára, az İstiklal Caddesin, a Függetlenség sugárútján közlekedik a Taksim Meydani (kiejtése: takszim mejdani, m.: tér) irányába.
Itt van nem messze a különféle tüntetések kapcsán elhíresült Gezi Park is. Tele volt rendőrrel, turista jóval kevesebb volt.
---

2166.jpg
A Köztársasági emlékmű a Taksim téren. A szoborcsoport kedvelt fotózási téma, ettől néhány 10 m-re van – az előző képen látott – nosztalgiavillamos végállomása is.
---

2167.jpg
A kép közepén látható épületben legalább 10 (vagy több) kebab árus dolgozik, vannak cukrászdák is.
A kis, piros kocsiban az elmaradhatatlan simit (m.: perec) árus.
---

2168.jpg
Itt már sok km-re kint a belvárosból, a Levent városrészben vagyunk. Ez teljesen New Yorkot másolja. Az egyik ilyen felhőkarcolóban van a Magyar Főkonzulátus irodája is.
Szóval: csak magyarosan, azaz kerékpárral kitekerni a belvárosból, ennyi dombon át és a távolság sem 2-3 sarok gyalog. Én elhiszem, hogy drága az ingatlan (bérlése), de nem lehetett volna a városközponthoz közelebb ezt megoldani?
Ha valaki nem annyira agilis, akkor pl. a török taxisok jól átb...ák a palánkon, mert néha meg-megálltam (a mleeg mellett iszonyú a közlekedés (zaja) és az ebből eredő füst is!), és rákérdeztem, hogy jó felé megyek-e?
5-ből 4 mindig mást mondott, volt aki visszaakart küldeni a belváros felé... :-(
A lényeg: ez a Büyükdere Caddesi 171. kint van a búsban.
---

2169.jpg
Ilyen építkezésekből rengeteg van. Miután az ország (leg)nagyobb része földrengésveszélyes helyen terül el, így itt is kiemelt fontosságot kap a biztonság. Gondolom nem kis költséget jelent az épületek tervezése és kivitelezése során ennek a problémának a megoldása.
---

2170.jpg
Az épületbe bejutni sem egyszerű az átlag halandónak. :-)
Le kellett tolnom a mélygarázsba a lovat, majd a bejáratnál lévő nagyon okos rendőr tökölt egy sort, aztán csak sikerült eljutnom a portáig. Itt már legalább én is feladtam a leckét az ügyintézőnek, mert valami 15-20 percig telefonált, de attól kezdve a dolgok felgyorsultak. :-)
Egyből látszik a földszinten lévő pultnál (a fényképen), hogy nem csak egyetlen ország ügyeit intézi az itteni kirendeltség.
---

2171.jpg
Ez már a tizen... sokadik emeleten van.
---

2172.jpg
A várakozás alatt ráértem fotózni. Minden beton és üveg.
---

2173.jpg
Az ügyfélfogadó részleg. Ahhoz képest, hogy szombat volt (munkaszüneti nap), semmi panaszom nem lehet.
A lehetőségekhez mérten nagyon gyorsan meglett az ideiglenes útlevelem (tényleg furcsa volt a kiállítás helyeként Isztambult olvasni pl. Budapest helyett). :-) Utólag is köszönet érte.
---

2175.jpg
A szemközti falról fotózva a másik építkezést. Ezek a felhőkarcolók mindent elborítanak, de hiába: ez Isztambul üzleti negyede.
---

2177.jpg
Itt már zsebemben a friss, ropogós útlevéllel a belváros felé. A Ramadán miatt voltak ilyen zászlók sokfelé kifeszítve.
---

2179.jpg
Visszatérve a Taksim térre: láttam ezt az építkezést. Egyből arra gondoltam, hogy ez lenne a Gezi Park bejárata?
---

2180.jpg
Teljesen más szögből a Köztársaság emlékműve.
---

2181.jpg
Azért a rendőrök szép létszámmal vonultak fel.
---

2182.jpg
Az İstiklal sugárúton lefelé haladva. Középen jól látszik a nosztalgiavillamos sínpárja. Tényleg élmény erre eljönni, itt van élet. Persze az árak sem hétköznapiak!
---

2184.jpg
Szemétszállító kisteherautó. A Mini Çöp (kiejtve: csöp, m.: szemét) nagyon ki- és eltalált jármű, egészen apró helyekre is befér, nem beszélve a meredek utcákon való közlekedésről.
---

2185.jpg
Miután pénzem nem volt, így legalább nézelődni volt időm. Ennyi reklám a kultúrának talán kell, de amilyen árak szerepeltek a kirakatban, na, attól majd'  rosszul lettem.
---

2186.jpg
Mikor e sorokat írom (2013), eszembe jut a 2011-es isztambuli utam, és az itt látható Vörös Macska könyvesbolt (t.: Kırmızıkedi Kitabevi) a Tünel Meydani 2. alatt. Ugyanis pont itt van a nosztalgiavillamos és a Tünel felső végállomása is.
---

2187.jpg
És a könyvesbolt melletti átjáróban lévő kávéház, pont szembe a Tünel kijáratával. Érdemes beülni, nézelődni, kávézni... A bejárat feletti kék színű táblán: Tünel Geçidi (m.: alagút átjáró).
---

2189.jpg
Visszaérvén a Galata-toronyhoz tömeg fogadott. Ez a tömegturizmus átka, bezzeg a sok lusta turista pl. hozzám hasonlóan, kerékpáron jönne ide (is) a világ minden részéről, mennyivel kevesebb kövér ember lenne a világban? :-) A következő képen ez jól látszik.
---

2190.jpg
Sokan pihennek a torony tövében, de ez a tszf magasság még nem indokolja a lihegést. Az mondjuk igaz, hogy a toronyhoz vezető utak néhol meredekek, de ezen az alapon egész Isztambul az, hiszen 7 dombra épült, akárcsak Róma. :-)
---

2191.jpg
A Tünel alsó végállomása Karaköy városrészben, egy kőhajításra a Galata-hídtól. Érdemes bármely irányba legalább egyszer felszállni rá, mert bár rövid a menetidő (~1,5 perc), de ennek ellenére is egy élmény rajta utazni.
---

2194.jpg
Ismét egy nagy ugrás.
Ez itt Valens római császár vízvezetéke, illetve annak maradványa.
---

2195.jpg
Kissé távolabb az ókori vízvezeték, de a fénykép előterében a piros tábla felirata az érdekes: Maçar Kardeşer Caddesi, az az Magyar Testvérek sugárútja.
---

2196.jpg
És a piros lámpánál várva még egy képre futotta. Állítólag némi tisztítást követően a vízvezeték bizonyos szakaszai mai is működőképesek lennének. Ki tudja?
---

2197.jpg
Később a városban láttam ezt a furgont, amelyen hirdetik a Müzekart látogatói kártyát.
A lényege: a 85 török lírába kerülő Museum Pass İstanbul kártyával az első múzeumlátogatástól számított 72 óra alatt sok isztambuli múzeumba ad ingyenes belépést (jó hír: nem kell sorba állni!), viszont mindenhova csak egy alkalommal! Érvényes: Chora Múzeum, Haghia Szophia, Topkapı palota (a palotán belüli, egyébként külön belépős  Hárembe is!), Régészeti Múzeum, Mozaik Múzeum, Török és az Iszlám Művészet Múzeuma (2013 végéig felújítás miatt zárva!), Galatai Mevlana Ház Múzeum, Yıldız palota, Iszlám Tudomány és Technológia Történeti Múzeuma.

A "normál" Müzekart kártya 1 évig érvényes és "csak" 30 török líra, de jelenlegi szabályok alapján kizárólag török és ciprusi török állampolgárok, illetve külföldi diákok igényelhetik!
---

2199v.jpg
Egy videóból a képkocka: az állandó forgalom mellett itt tényleg nemzeti sport késő estig a horgászat. Figyelni kell mikor bedobják a horgot, nehogy beleakadjon valamibe/valakibe. :-)
---

2201v.jpg
Időmilliomosként ráértem nézelődni a Galata hídról. A hajóforgalmat bámultam, videóztam, kár, hogy így kell (pénz nélkül) egy ekkora világvárosban "tengődni".
---

2202v.jpg
Aznap az utolsó képkocka (szintén videóból). Keresni kellett egy sátorhelyet, ahol hétfőig kihúzom.

Folyt. köv.

Szólj hozzá!

029 - Izmirből Isztambulba

2013.07.26. 23:49 tothabringa2

Szóval: letáboroztam a város kellős közepén a sátrammal egy fás, bokros területen (néhány száz m-re az önkormányzattól, illetve a belvárosi metró megállótól ~50 m-re), és arra ébredtem hajnali 5 óra felé, hogy hideg van. Ekkor vettem észre, hogy nyitva a sátor bejárati része (tehát nem kivágták az oldalát!), és hiányzik a hátizsákom, amiben benne volt majd' mindenem. Az övtáskában az útlevél és a pénz, ettől külön a töltő a telefonhoz, fényképezőgéphez, az ASUS netbook adapterrel, térképek, korábban vásárolt ajándékok, apróságok, jegyzetek, valamennyi kaja. Ideges lettem. Egyből rendőrt hívtam, de persze ettől nem lett semmivel sem jobb. Egy közeli rendőrőrsön (t.: karakol) a feljelentést követően - kezemben a jegyzőkönyvvel - mehettem amerre láttam. A rendőrök korrektek voltak, azt hiszem még tán' teával is megkínáltak. :-) Azóta sem került elő semmi...

2072.jpg
Maradt a nadrágzsebben valamennyi fémpénzem és papír török lírám (ez utóbbinak hála tudtam eljutni Isztambulba, de erről később), az apróból reggeliztem a képen látható helyen.

---

2075.jpg
A reggeli órákat követően - miután megvettem a vasúti jegyem Isztambulba! - barangoltam Izmirben, nem valami jókedvűen. Itt, az önkormányzat épülete előtt épp egy tüntetés zajlott.

---

2077.jpg
A rendőrök is készültek egy esetleges összecsapásra.

---

2078.jpg
Talán nagyobb tömegre számítottak? Mindenesetre volt bőven a kordonból a platón. Persze sok más felszerelés is volt (méteres gumibotok, pajzsok, literes kiszerelésű könnygázpalackok garmadája stb.), de azt szándékosan nem akartam fényképezni, hiszen útlevelem sem volt. Egy esetleges igazoltatásnál persze a jegyzőkönyvvel tudtam volna valamit kezdeni, de valahogy nem hiányzott a kavarás.

---

2079.jpg
Ez a kép sem véletlenül készült. Ilyenkor próbál információt szerezni bárki, pl. egy internet kávézó segítségével. Kiderült, hogy elméletileg van Izmirben magyar TISZTELETBELI (!) konzulátus (nem állíthat ki útlevelet, rendkívül minimális hatáskörrel rendelkezik, inkább amolyan kulturális értelemben vett, baráti cím lenne ez alapvetően), de a valóságban még sincs. Ugyanis a Külügyminisztérium honlapján szerepelt a képen látható cím, pontosítva a kijelentést: ami 223-nak volt jelölve (ez is magyarázatra szorul: ilyen házszám a környéken nincs, 221 és 225 van, de a közte lévő épületnek nincs számozása, ott jelenleg egy zenede ? működik), de ott nem ismertek senkit ezen a néven. Ellenben 20 számmal (vagy 10 házzal közelebb a belváros felé) találtam ezt, ami stimmelt is volna (a név alapján), csak senki nem volt otthon (nem nyitottak ajtót). Természetesen nem pénzre számítottam (pl. kölcsön formájában), de esetleg adott volna 1-2 tanácsot, "mittudomén".
---

Miután ezen is túl voltam, a maradék aprómból kajáltam és irány az állomás. Na, ez sem volt egyszerű, mert a megszokott stílusú kalauz, egyszerűen nem akarta felengedni a kerékpárt a vonatra. Sehova se. Aztán a rendőrségi jegyzőkönyv hatására megenyhült, sőt, később még adott egy TCDD alkalmazottak részére járó kajacsomagot is (volt benne mindenféle földi jó, tisztára repülőgépen éreztem magam).

2081.jpg
Az Izmir és Bandırma közötti vasút táv ~340 km, de valami ~6 óra hosszat alatt teszi meg.
Igaz, néhol olyannyira lassan megy a szerelvény, hogy egy gyalogos simán megelőzné.
---

2082.jpg
Itt 3-4 percre megálltunk, s akkor készítettem a peronról a fényképet. Igaz, ekkor már késtünk is valamennyit, izgultam is, hogy elérjük-e az Ázsiából induló kompot Isztambul felé vagy sem.

---

2084.jpg
A vonatból fotózva: naplemente a Kus Gölü (m.: Madár-tó) mentén.

---

2085.jpg
Felesleges volt előre aggódni (tudta a fene előre), hiszen csak bő 1 óra múlva indult csak a komp Isztambulba.

---

2086.jpg
A "lóval" megelőztem a várakozó gépkocsikat, de senki nem szólt egy szót sem.

---

2087.jpg
Ekkor meg a biztonsági ember nem akart beengedni, aztán nagy nehezen felfogta, hogy nem lopni, rabolni, robbantgatni jöttem, "csak" jegyet akartam venni. Aztán kiderült, hogy épp pénzt számoltak a kasszában, de a csinosabbik fiatal hölgy elsőre elkérte az útlevelem, maradtunk a török nyelvű jegyzőkönyvnél, és névre szóló jegyet állított ki. Csekély 44 török líra (~17,5 €) volt a jegy ára az európai oldalon fekvő Yenikapı (m.: újkapu) kompállomásra, maradt vagy 6-7 lírám. Megjegyzés: ha valaki ránéz a térképre, akkor kézenfekvő, hogy bármerre is kerülné meg valaki a Márvány-tengert, az óriási kerülő időben, távban.

---

2088.jpg
Nagy a biztonság, de érthető: a fene akarja a kikötő helyett a Márvány-tenger fenekén végezni.

---

2090.jpg
A vasútállomás majdnem kong az ürességtől.

---

2091.jpg
Már a vonat sincs a vágányon.

---

2092.jpg
A díjszabás nem sűrűn változhat, ha ekkora táblán adják az utazók tudtára.

---

2093.jpg
Indulási-érkezési időpontok.

---

2094.jpg
Végre! Megjött a komp, de még várni kell az érkezőkre.

---

2095.jpg
Közelebbről.

---

2096.jpg
Itt már bent a belsejében. Több szint, elképesztő mennyiségű jármű fér ide.

---

2100.jpg
A kialakítása belülről pazar, légkondicionált (én kissé fáztam is), ellenben az árak!

---

2101.jpg
Van itt bolt, kávézó, frissen sütött péksütemény stb. A szárazföldi boltokhoz képest két-háromszoros a szorzó!

---

2106.jpg
Van itt minden, mi szem-szájnak ingere; meglepően sokan álltak sorba.

---

2108v.jpg
Ez már Yenikapı (Isztambul), de hajnali negyed 1 körül vagyunk, tehát már szombat van.

---

2109.jpg
Esti (hajnali) kivilágításban Turgut reisz szobra.

---

2111.jpg
A Boszporusz felett átívelő - elsőként, 1974-ben átadott Boszporusz-híd esti fényben.

---

2112.jpg
A Galata-híd melletti árusok hajnalban is nyomják az ipart. Miután ekkor volt a Ramadán (vagy annak előkészülete), így elképesztő milyen választékot kínáltak mindenből. Ja, hajnali egykor nagyobb zsivaj, lárma volt mint nappal. Szerintem. Itt épp sült halat árulnak.

---

2113.jpg
A Galata-híd esti fényben, szemben pedig az elmaradhatatlan Galata torony kupolája fénylik.

---

2115.jpg
Kissé homályosan, de közelebbről ugyanaz.

---

2116.jpg
Hajnalban a Sirkeci pályaudvar előtt. Próbáltam valamiféle szállásra akadni, de ez hétvégén és pénz nélkül (!) nem egyszerű feladat. Annyit azért tudtam, hogy a Topkapi palota környékén vannak ifjúsági hotelek, egyet még az útikönyv is említett. Próba, szerencse alapon nekivágtam.

---

2118.jpg
Kb. félúton: a két kapu bármelyikén a Topkapihoz jutnánk, de valamiért a villamossín mentén mentem tovább.

---

2124.jpg
Ugyanott, csak a másik oldalon készült a fénykép a trafikos kioszkról, a Zeynep Sultan mecset mellett.

---

2125.jpg
Megint feljebb: a földalatti (elsüllyedt) palota (t.: Yerebatan Sarayı) bejárata.

---

2126.jpg
Csak ideértem! :-) A Hagia Szophia teljes szépségében, kivilágítva. Nem a legjobban sikerült kép, de hajnalban, fáradtan én ennek is örültem. Minden rosszban van valami jó is? A felvétel hajnali 02 óra 09 perckor készült!

---

2127.jpg
A Kék-mecset esti fényben és a Ramadán miatt felirattal.

---

2128v.jpg
Ugyanaz csak videóból kivágott képkockán (a szökőkút változó magasságú vízsugarakkal és egyfolytában változó színű fényekkel megvilágítva: élőben csodaszép). :-)

---

2129.jpg
A Hippodrom egyik látványossága: az egyik obeliszk. Theodosius római császár Egyiptomból hozatta és itt állíttatta fel. A Ramadánt ünneplők tömegesen sétálgattak a környékén (a hajnali órák ellenére).

---

2130v.jpg
Ugyanaz, csak egy videóból "kiszedett" képkockán.

---

2131.jpg
A kígyó-oszlop (lásd előző hivatkozást).

---

2133.jpg
A másik obeliszk a Hippodrom területén...

---

2134.jpg
...és a hozzátartozó tábla.

---

2136.jpg
Kissé messzebbről fotózva a Hagia Szophia és környezete.

---

2137.jpg
A nagy "csalódás" számomra. Megtaláltam a keresett ifjúsági szállót (Mavi Guesthouse), de pénz nélkül még (szinte) szóba sem álltak velem. Na, mindegy, azért megoldottam a szállás problémám: nem messze, egy mellékutcában sikerült egy padon szunyókálni reggelig (kellemesen meleg időjárás volt!), a Four Seasons "sokcsillagos" hotel tőszomszédságában lévő egyik hátizsákos vendégház előtti padon. Ja, kaptam a tulajtól egy széket is kölcsönbe (elbeszélgettünk valami nagyon érdekes keveréknyelven: török, angol, stb), valamint a szemközti, hasonló vendéglátó egységből kijövő, hajnali 3 felé levegőzni óhajtó dél-koreai (!) sráctól pedig egy Samsung okostelefonon tudtam küldeni e-mailt, hogy Isztambulban vagyok, épségben, de hogyan tovább... Élőben látva a koreai írásjelek használatát, hmm, elcsodálkoztam!

---

2138.jpg

A távolban kivilágítva III. Ahmet szultán szökőkútja.

Folyt. köv.

Szólj hozzá!

028 - Újra vonaton (Ankarából Izmirbe)

2013.07.25. 23:48 tothabringa2

Miután a pénzem kezdett jócskán megcsappanni, így kénytelen voltam az útirányt hazafelé venni.
Gondoltam, hogy ennyi még belefér a terveim szerint: "elugrani" az Égei-tenger partjára (Izmir és környéke), és onnan kerékpárral - többek között Trója romjait is érintve és a Dardanellákon át - Edirne környékén visszajutni az EU területére.
Még a Görögországba történő "átugrás" is megfordult a fejemben, de ezt már tényleg csak "non plus ultra"-ként írtam fel a képzeletbeli úti célok közé. Hmm, szóval: nem egészen így alakult... :-(

1980.jpg
A nem is annyira hajnali órákban a két pincér aludt az étkezőkocsiban, pedig már előre számítottam a jóféle teának, kávénak. Korai volt az öröm... :-(

---

1987.jpg
Azért pontosan érkeztünk Izmirbe. Başmane végállomáson kiszállván, gyönyörű napsütésben elindultam a tengerpart felé. Mondjuk se térképem, se helyismeretem nem volt, de mint tudjuk: fortes fortuna adiuvat, azaz - bár nem szó szerinti fordításban - a bátraké a szerencse! :-)

---

1988.jpg
Az ankarai szerelvény visszafelé fényképezve.A mozdony mögötti kiszolgáló vagonban volt a ló "kikötve".

---

1989.jpg
Az állomás épülete kívülről.

---

1990.jpg
Végre a tengerpart! :-) Itt egyből a nagy építész, Sinan emlékművét sikerült megtalálni.

---

1994.jpg
Erre is nagyobb hajók közlekednek az Égei-tengeren.

---

1998.jpg
Mimar Kemaleddin szobra a tengerparttól nem messze, a belváros felé haladva.

---

1999.jpg
Törökországban jártán, mindenütt "divat" e női kabátviselet: majd' mindent takar, de legalább színekben eltér, és persze az elmaradhatatlan fejkendő.

---

2001.jpg
Az utcák számozása - lévén a belvárosban vagyunk! - kissé meglepett. Ez is egy módszer a memória fejlesztésére! :-)

---

2002.jpg
Szintén belváros, de ez a beton-üveg "kombó" valahogy rendkívül ronda. Ez van.

---

2003.jpg
Itt már térképpel a kézben és gyalogosan útban a várhoz. Előtte egy boltnál lezártam a lovat, kissé idegesítő volt, hogy piszkálják-e a távollétemben, de ilyen magasra feltolni, ha nem is képtelenség, de a nagy melegben borzasztó erőfeszítésbe került volna. Kockáztattam... :-(
Ha akartam volna, se sikerülhetett volna jobban: teljesen véletlenül ráakadtam az 1000-es utcára. A kép jobb szélén látható házak az ankarai "minta" után már nem annyira leptek meg, de itt is borzasztó a szegénység.

---

2008.jpg
A várkapu környékén volt egy nagyobb és kétnyelvű tábla, onnan a felülnézeti rajz fényképe. A korábbi nevén Kadifekale névre hallgató vár meglehetősen elhanyagolt, szemetes, néhol veszélyes, mert pl. tele üvegcseréppel, nincs korlát stb. Ellenben ciszterna, bástya van, de szerencsére (?) belépő nem volt.

---

2009.jpg
És a kilátás a várból: az idő szép, néha valami szellőféle is lengedez. Ha nem lenne a várba felfelé vezető úton az a nagy kontraszt: tengerparthoz közel minden nyugatias (és drága!), a hegyoldalban összedőlni akaró házak hosszú sora és sok szemét (ellenben minden bolt olcsó!). Érdemes vigyázni a sok kéregető gyerek miatt is!

---

2011.jpg
Kifelé jövet a várból. Látszik, hogy korábban költöttek a környékre (és magára a fellegvárra is), de valahogy a turistaszezon kellős közepén legalább egy rendőr, vagy valami biztonsági őr is el kellene errefelé - szerintem.
A szemétről már nem is beszélek...

---

2015.jpg
Egy másik nézetből a kilátás.

---

2017.jpg
A főkaputól nem messze egy kávéház teraszát ilyen és hasonló korabeli fényképek ékesítik.
A kép szövege: Izmir, óratorony és a kormánypalota.

---

2020.jpg
A kerékpárhoz visszaérvén (nem bántották!), irány a belváros. Ezt a szökőkúttal egybeépített földgömböt egy körforgalom közepén fényképeztem le.

---

2022.jpg
Izmir, tengerpart, valamilyen szobor (?), emlékmű (?), ráadásul kettő van belőle, kb. 150-200 m-re egymástól.

---

2023.jpg
A tengerpart végig kiépítve a városon belül, mellette nagy parkok, rengeteg - már megszokott (?) módon - kóbor, de a fülénél megjelölt nagytestű kutya.

---

2025.jpg
És néhány méterre a tengerparttól, egy nagyobb, kikövezett téren Atatürk szobor.

---

2026.jpg
Kellemes napsütésben az Égei-tenger partján.

---

2027.jpg
Izmir városa megpályázza a 2020-as Expo rendezését. Miután tényleg nagy város, talán esélye is van rá, de addig még sok idő van hátra.

---

2028.jpg
Az előbbi Atatürk szobor másik szögből...

---

2029.jpg
...illetve közelebbről fényképezve.

---

2031.jpg
A városon belül északnak haladva egy sugárúton.

---

2033.jpg
Alsancak városrészben áll ez a mozdony. Mellette van a korábbi vasútállomás, ami ma már csak HÉV végállomásként üzemel.

---

2034.jpg
Kissé közelebbről a mozdony.

---

2035.jpg
Az említett állomás belülről. Egy múzeum is helyet kapott benne.

---

2037.jpg
Csak kívülről lehet megnézni a kiállított vagonokat, mozdonyokat. Legalább belépő nincs külön! :-)

---

2039.jpg
Az állomás bejáratánál lévő tábla, mellette egy nagy körforgalom található.

---

2040.jpg
És nem messze a tengerparton a hajóállomás. Miután a város egy nagy öböl mentén fekszik, így át lehet kelni a tengeren is. Sűrűn járnak a kompok, a városi mágneskártyával (KentKart) olcsóbban lehet ráadásul közlekedni, valamint van egy "isztambuli érzés" az egészben (értsd: hasonló a hajó kialakítása, a menetidő, szabad szemmel látható a szemközti part...).

---

2042.jpg
A fizetőkapu előtt. A háttérben lehet látni az épp kikötni készülő kompot.

---

2044.jpg
A tengerparton áll az Atatürk Múzeum, mely jelenleg zárva.

---

2045.jpg
Az épület kívülről. A bejáratnál az alábbi szöveg: "Müzemiz restorasyon nedeni ile 2013 yılı sonuna kadar ziyarete kapalıdır." Kb.-i fordítása: 2013 végéig - felújítás miatt - a múzeum zárva a látogatók előtt.

---

2048.jpg
Lehet sétakocsikázni... :-)

---

2049.jpg
M. K. Atatürk és anyja, Zübeyde szobra a tengerparttól nem messze.

---

2050.jpg
Az előző szobortól szintén nem messze, de közelebb áll a tengerparthoz a Függetlenségi Háború emlékműve.

---

2060.jpg
A városi önkormányzat épülete.

----

2062.jpg
A több mint 100 éves óratorony (t.: saat kulesi).

---

2064.jpg
Minden eladó! :-(

---

2067.jpg
Már esti kivilágítás mellett, de még valamelyest napfényben az óratorony.

---

2071.jpg
Ez már késő este készült. Itt még jókedvűen állt az utazó az önkioldó elé. A hátán (még) ott van a hátizsák...

Folyt. köv.

Szólj hozzá!

027 - Ankara

2013.07.24. 23:47 tothabringa2

Hajnalban még Eskişehirben voltam, de délelőtt vonattal Ankarába, a török fővárosba érkeztem.

1846.jpg
A "normál", II. o. vasúti vagonban - szavamra! - nagyobb komfort volt, mint egy MÁV I. o. gördülőszekrényben.
Megjegyzés: nem vagyok vasutas, nem utálom a vasutasokat, a MÁV-ot, de ami itt az un. "gengszterváltás" óta történt vasúti fronton az maga a kabaré, vagy a tragédia! Persze voltak fejlesztések, meg néhány jó lépés, de az egész (összességében) nem afelé tart mint az európai átlag!
Tehát: a képen látható sínpár az YHT-s szerelvényeknek van fenntartva. A kép hátterében látszik is határolókerítés, mert ha 250-es tempónál pl. egy birka a vonat elé tévedne, hmm, érdekes lenne a találka! :-)

---

1847.jpg
No, lássuk belülről is! Ami nekem feltűnő volt, hogy nincs sehol (!) szemetes (láda, bedobónyílással ellátott szelektív gyűjtő, egyéb...), hanem rendszeres időközönként a vasúti alkalmazott egy nagy (fekete) zsákkal körbemegy és összeszedi az itt-ott fellelhető hulladékot stb.

---

1849.jpg
Közel a kerékpárhoz ültem le. Az ilyen típusú szerelvényeknél álló helyzetben is működik a légkondicionálás, pedig nincs villamosítva a vonal. Ergo van a vonat "végén" egy műszaki vagon, ami egyrészt a vasutasok pihenője van kialakítva (oda lehet "berakni" pl. az egyébként nem szállítható kerékpárt!), másrészt egy óriási dízelmotorral hajtott generátor (t.: jeneratör, kiejtése: "zsenerátör") van beépítve áramforrásként. Nos, ez álló helyzetben tisztességes hanggal bír... :-( Egyenesen borzasztó, de a kényelem... :-(

---

1850.jpg
Az anatóliai táj a vonatablakból és amit lehet megművelnek.

---

1852.jpg
Ankarától "nem messze" van Polatlı városa. Ennek határában - a képen látható módon - áll Mehmetçik monumentális szobra. A nevezett személy nem más mint a török ismeretlen katona megszemélyesítője.
A török függetlenségi háborúban eddig jutottak legmesszebb a görögök az Égei-tenger partjától, vagy másképp: legközelebb Ankarához. Iszonyú harcok és emberveszteség árán sikerült a törököknek "fordítani" a háború menetén.
A másik érdekessége a településnek, hogy innen ÉNy-ra van Gordion romvárosa: Nagy Sándor, gordiuszi csomó...

---

1853.jpg
A török nacionalizmus "szokásos" megnyilvánulása: még az ablakon is ott virít a csillagos félhold.

---

1854.jpg
Minden vonaton van büfékocsi, és emberi áron (!) lehet pl. teázni. Alkoholos italt nem láttam az itallapon...

---

1858.jpg
Ez bizony Ankara! :-)
Ezzel a szerelvénnyel jöttem, a rácsos kapu meglepett; lehet, hogy náluk nincs annyi potyautas?! :-)

---

1861.jpg
Egy közös önarckép a "lóval"... :-)

---

1862.jpg
A belső csarnok, sokkal hűvösebb van és feltűnő a tisztaság!

---

1864.jpg
Itt is népszerűsítik a már működő (Ankara – Konya), illetve a még épülő Ankara – Eskişehir – Isztambul) YHT vonalakat.
A tervek alapján még néhány hasonló vonal épül a későbbiek során, de ott is minden (sok) pénzbe kerül.
Azért gondoljunk bele: nyugat-keleti irányban Törökország kiterjedése, légvonalban ~1800 km, és tele vannak hegyekkel, és szinte az egész ország földrengésveszélyes területen helyezkedik el.

---

1866.jpg
M. K. Atatürk a függetlenségi háborút követően ezzel a vagonnal járta az országot.

---

1872.jpg
A vasútállomás (Ankara Garı) kívülről...

---

1873.jpg

...és az előtte lévő szobor, van benne hettita és oszmán "beütés", de ennek ellenére Naszreddin Hodzsát ábrázolja. Bár táblát nem láttam, de van benne némi stíluskeveredés – ja, az szándékos. ;-)
Némiképp utánaolvasva kiderül, hogy Metin Yurdanur munkája 1979-ből – egyben ő készítette a magyarországi Szigetváron lévő Szulejmán–Zrínyi szobrokat is, és az oroszlánon ülő hettita alaknak hátat fordító turbános alak egy "látszólagos" ellentét humoros ábrázolása.

---

1874.jpg
Nem messze az állomástól a Török Repülőszövetség múzeuma. Ez a torony pedig az ejtőernyősugrást népszerűsíti (Paraşüt kulesi). Én nem mentem be, de elvileg – külön pénzért? – lehet ugrani is?

---

1875.jpg
A bejáratnál az információs tábla...

---

1876.jpg
...és bentebb - ingyen beléptem néhány métert, őr nem volt a bejáratnál - egy bronzból készített "repülős" alkotás. Kevesen tudják, hogy Atatürk nevelt lánya volt a világ első vadászpilótanője, Sabiha Gökçen, akiről Isztambul ázsiai részén repülőteret neveztek el.

---

1879.jpg
Itt már az Anıtkabir nevezetű helynél vagyunk, illetve annak a bejáratánál. Ez nem más mint M. K. Atatürk monumentális síremléke. Ankara szívében egy dombra épült, és hatalmas park veszi körül, elképesztő biztonsági gyűrű veszi körbe, ide még a madár sem tud engedély nélkül berepülni.

---

1880.jpg
Itt mindent szabályoznak: viselkedést, merre lehet (kell?) menni...

---

1881.jpg
Csekély 15 pontban sorolják a rendszabályokat török és angol nyelven. A lényeg: elsőként átmenni egy fémkeresőn, minden csomagot (előtte érdemes kivenni az útlevelet, pénzt) – a biciklit is! – le kell (!) adni biléta ellenében, és utána - biztos, ami biztos alapon – kézi fémkeresővel is átvizsgálják a kedves látogatót.
A környék tele kamerákkal, szerintem a bokrok is, de jól álcázzák magukat... :-)
A viccet félretéve: aki ismeri valamelyest Törökország XX. sz.-i történelmét, akkor nem csodálkozik a biztonsági előírások ilyen mértékű alkalmazásán.

---

1882.jpg
A látnivalókról egy számozott és ajánlott bejárási útvonal, már ebből is sejthető, érzékelhető: ez a mauzóleum óriási méretekkel bír! A központi épületnél (szinte) sehol nincs árnyék... Erre érdemes előre gondolni.

---

1884.jpg
Szerencsém volt: épp az őrségváltásnál értem oda, így 4-5 rövid videót is "forgattam" hirtelenjében.
Ezekből kiragadva egy képkocka, persze ez élőben sokkal nagyobb élmény, ezt látni kell! :-)

---

1885.jpg
Közelebbről – szintén videóból – látszik, hogy tisztességesen begyakorolták a mozdulatokat.
Szerény véleményem szerint ha nem volt minimum 37-38 °C, akkor semmi! :-(
Ilyen hőségben menetelni, ráadásul egyszerre lépni és eltűrni a sok turista fényképezési mániáját.

---

1888.jpeg
A Török Hadsereg három fegyverneméből itt épp egy matróz áll díszőrséget...

---

1889.jpeg
...itt pedig egy Mehmetçik, azaz egy gyalogsági katona.

---

1891.jpg
Az Ünnepségek Terével szemben található ez a virágokból kirakott Törökország térkép.
Az egész komplexumra jellemző, hogy mindenütt virágok, bokrok, fák. A park neve is találó: Béke Park, melyben több mint 50 000 (!) fa, illetve dísznövény van.

---

1892.jpg
Ezt az zászlórudat egy Amerikában élő török gyártulajdonos, Nazmi Cemal gyártotta le a saját üzemében és ajándékozta az Anıtkabir mauzóleumnak 1946. március 3-án. A magassága 33,53, a súlya 4 938 kg.
A mellette álló emberek magassága alapján lehet igazán megítélni a méretét.

---

1902.jpg
İsmet Inönü szarkofágja szemben Atatürk mauzóleumával.

---

1903.jpg
Kilátás a városra két oszlop közül.

---

1908.jpg
Az Oroszlánok útja nevű sétány mentén 24-24 oroszlán fogja közre a kíváncsi turistákat.

---

1910.jpg
Ez már bent a mauzóleum ajándékboltjában van, de az "Atatürk összes" 100 török líráért (~40 €) kifejezetten olcsó, de hogy viszi el kézben ezt bárki is?
A múzeumi részben rengeteg könyvet állítottak ki a tárlókban a hagyatékból, s állítólag mind olvasta a néhai gazdájuk. Ha nem is hihetetlen, de legalábbis elképesztő, ha igaz.

---

1911.jpg
Az utazó a Tiszteletadás terme előtt... Talán némiképp felmérhető az oszlopok magassága.

---

1914.jpg
Közvetlen a bejárat mellett áll őrt a díszőrség egy tagja.

---

1918.jpg
Atatürk szarkofágja.
A valóságban nem itt van eltemetve, hanem az épületen belüli múzeum egyik részén lévő terem padlója alatt, de oda nem lehet bemenni, és a környéken még fényképezni, videózni sem. Helyette egy előre felvett és végtelenített videó megy egy lapos TV-n, ahol látható a sírnak helyt adó terem belülről.

---

1920.jpg
Távolabbról a szarkofág. Jól látható a terem mérete...

---

1922.jpg
A központi lépcsővel szembe állva jobb kézre esik ez a refief, mely a Sakarya folyó menti csatát jeleníti meg.
A dombormű szándékosan lett hettita stílusban kifaragva, ezzel is hangsúlyozandó a folytonosságot a történelemben. İlhan Koman munkája.

---

1926.jpg
A komplexum oldalában, aljában van egy cukrászda, kávézó. A kép önmagáért "beszél"... :-)

---

1927.jpg
Kissé balról fényképezve az épület.

---

1931.jpg
Egy példa a virágokra, ja, és a tábla szövege (bár nyelvtudás nélkül is kitalálható): Fűre lépni tilos!

---

1932.jpg
Kb. 2 óra hosszat voltam az előző helyen és visszafelé a belvárosba láttam meg ezt a táblát.
Megfejtés: a néhai francia államelnök (Charles de Gaulle) neve szerepel rajta, de törökös írásmóddal.

---

1933.jpg
S ott – tán vele szembe? –, ez a szökőkút látványa ragadott meg!

---

1940.jpg
Befelé a városba – egy videóból kivágott képkockán – a sávelválasztó, terelő betonfalból kis szökőkutak köpik a vizet...

---

1941.jpg

Ankara belvárosában. A korábbi Török Nemzetgyűlés helyszíne.

---



Atatürk szobra a belváros közepén.

---

1947.jpg
A Török Nemzeti Bank épülete.

---

1949.jpg
F. Iulianus római császár ankarai látogatásának emlékére emelt obeliszk.

---

1951.jpg
A tábla szövege alapján az obeliszk jól bírja a történelem viharát vagy akár a földrengéseket (t.: deprem) is.
Flavius Iulianus római császár i.sz. 362-ben látogatott el ide.

---

1952.jpeg
Az előbbiekhez közel eső vallásos negyedben láttam meg a zöld színű ruhában az imámot. (?)

---

1954.jpg
Fantasztikusan felújítva a környék, de sehol nincs alkoholos italárusítás, vagy egyéb "kilengésre" utaló látvány, jelenség. Még képeslapot sem lehet kapni: minimum 5-6 helyen kérdeztem rá, még könyvesboltban is.
Nos, vallási témájú kiadványok mérhetetlen mennyiségben kaphatók.

---

1956.jpg
Utcai bazár...

---

1957.jpg
...és a női divat! :-)
Még ebben is lehet "különbözni".

---

1958.jpg
Egy kellemes kisvendéglőre bukkantam, és hihetetlen olcsón lakmároztam egyet.

---

1963.jpg
Az ankarai vár megmaradt, vagy sokkal inkább némiképp újjáépített tornyok garmadája, de amint valaki ettől beljebb halad, nos, készüljön fel a nyomor látványára, a nélkülözés nem mindennapi utcai megjelenésére!

---

1965.jpg
Lépcsőkből nincs hiány, de szerencsére ezen a szakaszon - legyen bármilyen meredek is! - legalább egy kellemes ligetes, fás parkon át lehet haladni, felfelé. :-(

---

1966.jpg
Egy átlagos ház bejárata, de ami igazán érdekes: a kaputól balra, fent a kék színű szem látványa.
Ez a rossz szellemek, a rontások ellen van kirakva. A törökök a mai napig szívesen viselnek akár nyakláncon is vagy fülbevalóként hasonló "védőeszközöket".

---

1967.jpg
Ezek már a "megszokott" lakóházak. Itt laknak, de vajon télen milyen lehet itt?
Nyilván a kilátás a városra csodás...

---

1968.jpg
A fellegvár tornyán a nemzeti zászló.

---

1969.jpg
No, itt a "kellemes" meglepetés: harapós kutya, a bástya lezárva.
Ezt igazán kiírhatták volna lent is...

---

1971.jpg
A kilátás pazar a bástya alatti parkolóból a szemközti hegyoldalra (minőség: videóból képkocka), valamint a fővárosra. Nem kiemelt körzet, tehát elképesztően sok a szemét mindenütt.

---

1972.jpg
Itt már a város központjában lévő nyilvános parkban, ahol valami hihetetlen mennyiségben vannak a szórakozóhelyek. Ide érdemes ellátogatni, de előtte töltsük meg a tárcát némi pénzmaggal. :-)

---

Itt jön némi ugrás a fényképeket illetően (is), de ennek egyszerű oka van: az utazó összeszámolta az anyagi és egyéb lehetőségeit, s hozott egy - némiképp kényszerű - döntést. Bár érdekes, szép a főváros, de ha és amennyiben valaha haza akar jutni, akkor itt és most vége a túrának (földrajzi értelemben ez a legkeletibb pont a túra során), így irány a már korábbról ismert központi pályaudvar. Pontosabban az Égei-tenger partvidékén fekvő Izmir.

1976.jpg
Ez már az Ankara és Izmir között közlekedő vonat ablakából készült nem sokkal naplemente előtt.
A már említett török közkatona szobra ellenkező irányból fényképezve.

---

1977.jpg
Kissé távolabbról ugyanaz.

---

1978.jpg
Egy vidéki vasútállomás épülete.

Nincs vége, folyt. köv. :-) ...de már a következő részben!

Szólj hozzá!

026 - Eskişehir

2013.07.23. 23:46 tothabringa2

Hmm, másnap reggel, már egy másik benzinkúton, ahol volt reggelizési lehetőség. Elsőként "csak" a nagy teára ugrottam rá, plusz az internetre...

1818.jpg
...és iszogatom a "büyük bardak" teát (megfejtés: nagy pohár).
Volt egy zacskó kekszem (találtam a cuccom között...), a tea mellé kiváló csemege! :-)

---

1819.jpg
És a későbbi felfedezésem: a "sütlaç". Magyarul tejberizs, de ez kissé mégis más. Már annyiban, hogy mikor (majdnem) teljesen kész van, még egy kicsit sütőben melegítik, tehát a tetején (közepén) az nem kakaópor, hanem egy nagyon vékony cukorréteg... Én nem tudom, hogy találják el (értsd: meddig kell sütni a kemencében), de néhányszor ettem és soha nem csalódtam! Nagyon finom, ajánlom bárkinek! :-)

---

1820.jpg
Nagy város, de a tengerszint feletti magasság sem elhanyagolható! Ja, egyébként egy fennsíkon fekszik...
A nevének jelentése: Eskişehir = régi város.
A tábla feletti felirat (nagyjából, kb.): "A török világ kulturális fővárosa", azért nem tennék rá esküt! :-)

---

1821.jpg
Videóból: villamos is jár itt. Meglepően modern és gyors volt, kerékpárral nem tudtam lehagyni! :-)
Lehet, szólni kellene a BKK-s sza(G)értőknek?! :-)

---

1822.jpg
Az első eredmény (táblán, legfelül), hogy ti. merre van a vasútállomás. De eddig vagy már 5 km-t jöttem befelé a városba.

---

1823.jpg
A pályaudvar felé, egy felüljáróról fotózva a felújítást. Hmm, kissé szétkapták a néhai állomást. Bár minden fejlődés kosszal, bontással jár, de itt nagyon alaposan jártak el. Szinte semmi nem maradt... :-)

---

1824.jpg
...és egy másik szögből: a korábban beígért YHT szerelvény (álló helyzetben).
Később jártam úgy, hogy ülve a normál személyvagonban, elsuhant mellettünk az YHT-s csoda, elővenni nem volt időm a gépet! Persze speciális, elkülönített pályán robog. Vajon Magyarországon lesz ilyesmi az elkövetkezendő 20-30 évben? Nem mernék rá mérget venni... :-(

---

1825.jpg
A felüljáróról visszafelé fotózva. Középen a sárga színű - betonból öntött - sávelválasztó sehol sem szakad meg, azon kissé bajos átugratni... így megfordulni is. Persze terepjáróval már nem akkora kunszt, de miután sok a rendőr, ilyesmit nem láttam. Valahogy itt mindenki tiszteli a (játék)szabályokat. Vagy csak úgy tűnt, a fene se tudja! :-)

Alapvetően ipari város, sok látnivaló nincs, talán kivétel a Dorylaeum, ami DK-re ~10 km-re található a várostól.
A török függetlenségi háború után újjá kellett építeni.

---

1826.jpg
A modernizált pályaudvar épülete kívülről...

---

1827.jpg
...és belülről. Letisztult, egyszerű, minden ülőhely egyfelé néz (repülőgép stílus?), az Atatürk poszter alatt az információ, a digitális kijelzőn izgő-mozgó vonatinformációk (a falra applikálva), mi kell még ennél több? :-)

---

1828.jpg
Sokat nem szórakoztam: megvettem a jegyem Ankarába. Csak az másnap hajnali 05.49-re szólt... :-(
A ~240 km vonatút 19 TRY (~7,6 €) volt és 09.53-re kellett Ankarába érni, ugyanakkor nem adtak ki kerékpárjegyet, de bíztam a szerencsémben. :-) Reklám: Csak pozitívan! :-)

---

1829.jpg
Kimentem a peronra - már ami nem volt lezárva, elkerítve - és találtam ezt a kedves reklámfigurát.
Később derült ki, hogy a vasútállomással szemben van a Haci Baba kávézója (ott leültem!) és bár nem őt ábrázolja, de a kávéfőzésre így is utal! Talán a Ramadán kapcsán volt valami szerepe... :-)

---

1830.jpg
A pihenés helyszíne: Haci Baba kávézója, bár én inkább teát ittam. Volt szökőkút, konnektor, Wi-Fi... :-)
Számolgattam (a lehetőségeim), leveleket írtam és az árnyékban hátradőltem...

---

1832.jpg
...a vásárolt TCDD vonatjegy, szótár, tea, netbook, térkép.

---

1833.jpg
Irány a belváros. A Porsuk folyó felett ilyen és ehhez hasonló hidak vannak.

---

1835.jpg
Egy másik hídon a lámpaoszlop közelről...

---

1836.jpg
...valamint a kilátás a Porsuk folyó két partjára.

---

1837.jpg
Ez már éjszaka készült. Rengeteg gyógyszertár van, és sokáig nyitva is vannak. Mintha ebben is más lenne a mentalitás hozzánk (magyarokhoz) képest...

---

1838.jpg
Egy újabb "bizonyíték", hogy Törökország nincs lemaradva. Éjjeli kivilágítás mellett a kirakatban valami 100 (!) db Android-alapú készülék (kütyü). Ekkora választékot, ilyen kis helyen még ne láttam, pl. Szegeden sem!
Az árakat nem néztem, de kedvem lett volna bent is körülnézni.

---

1839.jpg
Esti fényben a Düşünceli Heykeller szoborcsoport. Nevének jelentése (kb): "gondolkodók".
Emlékeim szerint vaku nélkül készült a kép, de interneten is érdemes körülnézni.

---

1840.jpg

Éjjeli nyüzsgés, a szórakozóhelyek tömve, itt élet van! :-)

---

1842.jpg
Ez már a vasútállomás, de éjfél után. Itt látszik, hogy melyik vonatra várok...

---

És következzen három kép, de már erősen hajnalhasadáskor készültek.

1843.jpg
A felső, halványan világító fehér kör nem lámpa, hanem a hold. Ramadán van! :-)
Ami legalább ennyire figyelemre méltó: az YHT vonat áll a peron mellett. Teljesen lezárva, egy teremtett lélek a környéken nincs...

---

1844.jpg
...közelebbről is lehessen látni. Remélem ez még messze áll az ipari kémkedéstől! :-)

---

1845.jpg
És az YHT szerelvény eleje. Látszik az áramvonalas kialakítás. Pont ez időtájt volt a spanyolországi katasztrófa: a "sofőr" ész nélkül "nyomta a gázt" és a kanyarban kisiklott a vonat, sokan meghaltak, de a mozdonyvezető túlélte. Láttam az egyik teázóban - TV-ben a felvételeket -, és bár mindent nem értettem meg a török szövegből, de nagyjából vettem az adást. Ott is nagy figyelmet és részvétet váltott ki az esemény.
A piros tábla szövege (kb): Duruş noktasi = YHT megállási pont (megálló)

Mára ennyi, folyt. köv.

Szólj hozzá!

025 - Osmaneli, Vezirhan, Bozüyük...

2013.07.22. 23:45 tothabringa2

Osmaneli felé vezető út, nehéz volt elszakadni a "kellemes vacsorázóhelytől", de haladni akartam tovább...

1795.jpg
Ez a várostól nem messze, de már egy hágó nyergében. Az út menti tábla 10%-os lejtőt jelez. Ja, persze annak, aki meg befelé, avagy lefelé a városba igyekszik, de én onnan jöttem! No, itt feltekerni felért egy kisebb edzéssel! Nem a távolság volt sok, hanem... de ez talán kitalálható a kép alapján is!

---

1796.jpg
Tegnap estefelé a furgonból nem sikerült a várostáblát "lekapni", de most kényelmesen igen.

---

1797.jpg
Itt toltam, tekertem és gurultam is, de mikor visszaértem a főútra - ami autópálya minőségű volt! -, nekem jobbra kellett kanyarodnom, de itt az új, defektmentesnek mondott Continental gumik jól vizsgáztak!
Minden megerőltetés nélkül, lazán 28-30 km/h körül mentem, és néha szabály szerint vissza kellett magam fognom a száguldásból! :-)

---

1798.jpg
Egy útszéli tábla, legjobban a második sornak örültem: már "csak" 101 km-re van Eskişehir. :-)

---

1800.jpg
Az út felett a "Yüksek Hızlı Tren", ami magyarul kb. megfelel a "nagy sebességű vasút"-nak a betonpilonokon nyugvó pályája, melyen 250 (!) km/h maximális sebességgel mennek a speciális felépítményű szerelvények (Spanyolországból vették a gyártás, továbbfejlesztés jogát). Később lesz ilyenről is kép, de csak álló helyzetben!
A másik: hiába 2x2 sáv + 2x1 leállósáv, akkor sem autópálya, hanem "sima" országút. Én nem bántam, mert jó volt rajta siklani! Ja, akinek jó gumija van! :-)

---

1801.jpg
Néhányszor írtam, céloztam rá, de itt az élő példa: mindenütt mennek az építkezések. Itt épp egy leendő vasúti híd - az Isztambul-Ankara vonalra - alapozása folyik.

---

1802.jpg
Talán nem is kell szótár, meg fordítás, de az alagút hossza nem annyira átlagos - szerintem. Persze kerékpárral mindent másképp "mérek", mintha a motoros járművel lehetne itt átszáguldani... Ami sokkal fontosabb: a kivilágítás majdnem nappali, de nem vakító fényt kölcsönöz belül. Kellemes meglepetés!

---

Mentem valami 1,5 km-t, és már látszik a következő alagút, de a hegyek sem olyan apróbb kategóriából lettek "idepakolva"! :-)

1803.jpg
És közben erre is épül a korábban emlegetett gyorsvasút. Rengeteg alagútfúrást, vagy pillérépítést láttam ilyen-olyan készültségi fokban, egyszer kipróbálnám ezt a spanyol technológiára épülő török YHT vonatot.

---

1804.jpg
Odaértem a másik alagúthoz, de látván a hosszát, hmm, elgondolkodtam: kiérek én vajon valaha is ebből a mesterséges fúrt akármiből? :-) Bent bármely más jármű nyomja a gázt, mennek 100-zal... Persze az alagúton belül nincs sebességmérés...

---

1806.jpg
Egy videóból származó képkocka: ezek a betonpilonok - bár nem méricskéltem colostokkal! :-) - simán vannak 20-25, esetleg 30 m magasak. Na, ezen keresztül fog futni az YHT, ha elkészül. Sokszor van úgy, hogy az utolsó pillértől légvonalban 15-20 m-re belefut - szemmel jól követhetően - a hegyoldalba, ja, pontosítva: az alagútba az épülő pálya.

---

1807.jpg
Azért haladok, de néha az emelkedő megerőltető, és sűrűbben álltam meg. A nap persze nem lazsált, így volt 38-40 °C, a víz sokkal gyorsabban fogyott mint előre számoltam...

---

1809.jpg
Hogy vissza lehessen fordulni az úton szabályosan, semmi pénzért nem bontják meg a szalagkorlátot, hanem inkább ilyen "...lemegyünk előre egy keveset és az út alatt át, majd vissza az ellenkező irányba lehet hajtani" dolgot alkotnak. Ez persze kerékpárral elsőre csábítónak tűnik, hiszen egyből lefelé lehetne gurulni, csak ott a másik végén meg hajrá! :-( Jó nekem az eredeti útvonal is! :-)

---

1810.jpg
Egy nagyobb város - Bozüyük - előtt vagy mellett: a tábla már jelzi a kerületet, de még lehet tekerni a célig.
Az út felett már elkészült az YHT felüljárója.

---

1811.jpg
A város előtt (vagy még mindig mellette) ez a bevásárlóközpont kíváncsivá tett. A fehér inges biztonsági őr a kerékpárom nézegette, biztos a zászló miatt! :-) Később felajánlotta, hogy vigyáz rá, míg bent vagyok.
Elhatároztam, hogy bemegyek... :-)

---

1812.jpg
...és láss csodát! Valami gyár lehetett előtte (vagy nem!), de óriási volt, és gyalogosan rendesen elfáradtam, mire nagyjából körüljártam - ja, bent! :-)
Szerintem volt valami 35-40 Wi-Fi, de egyik sem volt elérhető szabadon, viszont senki nem adta meg a jelszót... :-(

---

Aznap már nem nagyon fotóztam, de most kivételként - előre - egy másnapi kép!

1816.jpg
Szóval: egy benzinkút (ahol aludtam), és a szolgálatban lévő fiatal ráért csevegni (nem ment neki az angol 1-2 szó kivételével, de hát senki nem úgy születik, hogy...). :-)

Innen már nem volt messze Eskişehir városa - valami ~10 km-re talán -, de ez már a következő rész...

Szólj hozzá!

024 - Iznikből Osmanelibe

2013.07.21. 23:44 tothabringa2

Itt már az egész felszerelés összepakolva a kerékpáron.

1748.jpg
Az izniki tó partja kiváló pihenőhely, de az esti kései fekvés (plusz hangzavar miatt) elég későn is ébredtem.

---

1749.jpg
Egy videóból származó képkocka szerint is az időjárás kiváló.

---

1751.jpg
Az izniki római színház teljesen körbekerítve, a NATO előírást vagy felkészültséget is meghaladja a szögesdrót rögzítése, ide se be, se ki! :-(

---

1752.jpg
- "Figyelem! Harapós kutya, a belépés veszélyes!", valamint a kék táblán: "Fıgyelem! A római színház területére veszélyes és tilos belépni!"
Hogy mikor zárták be, mikor nyitják meg (egy esetleges állagmegóvást követően stb.), mennyi a belépő, semmi információ...

---

1753.jpg
A másik irányból sem jobb a helyzet, s pont a színpadi rész nem látszik sehonnan sem; tartom valószínűnek, hogy aki megtervezte az egész - egyébként rendkívül profi - körülkerítést, az korábban valami katonai munkakörben kereste a kenyerét. :-(

---

1754.jpg
Valamivel odébb sem jobb a helyzet...

---

1755.jpg
Látszanak a nézőtér irányába vezető nyílások, de semmi egyéb! Hagyjuk!
Persze ha ezt kiírnák a városközpontban nem működő turista hivatal ajtajára, talán kevesebb volna a csalódott és kíváncsi turista! Fekete pont.

---

1756.jpg
Sokkal kellemesebb téma és látvány! Volt említve a fajanszgyártás, ami manapság elsősorban a turisták részére árusított - egyébként szép és kézi munkával készített - tányérokban, egyéb használati tárgyakban merül ki. Én csak ezt az egyetlen boltot láttam, de nem tettem tűvé az egész várost e témakörben. :-)

---

1757.jpg
A kirakat jobb oldala közelebbről...

---

1758.jpg
...majd a bal oldal sorra kerül. :-)
Azért ilyen kis felbontás mellett is látszik: lenyűgöző, de az árak sem maradnak le! :-)

---

1760.jpg
Bentről persze minden más, ja, jobban látszanak az árcímkék is. A kiszolgáló hölgy nagyon készséges volt, de nem akart szerepelni a fotón! Ő tudja. :-)

---

1762.jpg
Nem sokkal messzebb az előző kerámiabolttól található a Zöld mecset (Yeşil Camii) épülete, egy kerttel körülvéve, ahol a hívők teáznak, beszélgetnek a fák alatt. Sajnos ezek a csempék sem az eredetiek, de még így, ebben az állapotban is dicsérik a néhai mesterek keze munkáját.

---

1763.jpg
Egy másik szögből...

---

1764.jpg
...és a minaret közelebbről (ezért jó a nagy fizikai zoom nagyítási lehetőség a digitális fényképezőgépeken!

---

1765.jpg
Itt már látszanak az egyes csempék is. Bár ezek Küthaya városából származnak, és így "csak" kb. másodosztálynak felelnek meg, de akkor vajon milyen lehetett az eredeti? :-)

---

1771.jpg
A kertben lévő kapu az utca felől fotózva.

---

1772.jpg
Çandarlı Ibrahim Paşa nagyvezír türbéje (síremléke) kívülről...
H. 832 - M. 1429

---

1773.jpg
...és belülről az ablakon át fényképezve.

---

1774.jpg
Izniket nagyon régóta városfal védte, ennek nagyobb darabjai az utókornak is fennmaradtak. Itt épp a Lefke Kapı látható, ami majdnem srégen szembe van az előző türbével.

---

1775.jpg
Kissé beljebb lépve látszanak a megmaradt töredékek, de vajon mennyit elhordhattak az évszázadok alatt?
Ez persze mindenhol probléma a régi építmények kapcsán.

---

1776.jpg
A római korból fennmaradt. de már használaton kívüli Aquaduct (vízvezeték), ami alatt aszfaltozott út fut!

---

1778.jpg
A másik irányba fényképezve a kapu belső terét...

---

1779.jpg
...egy beugró falrészlet átjáróval.

---

1780.jpg
A közlekedés nagy úr: tehát nem bontják le emiatt, de nem is foglalkoznak vele. Gondolom úgy lehetnek ezzel a kérdéssel, hogy van elég rom, műemlék így is Törökországban, egy városfal plusz vízvezeték nem akkora érték.

---

1782.jpg
Sokkal messzebb és már elkanyarodván a főúttól, mintegy levágva a nagy kanyart, irány Osmaneli városa.

---

1783.jpg
Itt jött a felmentő sereg. A kép egy videóból "kilopva", már menet közben. Egy helyi - mint később kiderült - méhész a kisteherautójával, talán Ramadán alkalmából (?), de elvitt tizenegynéhány km-n át a város központjáig. Sőt, ekkor jött a feketeleves, illetve akarom mondani/írni a kellemes meglepetés: meghívott vacsorázni is!
A Sakarya folyó partján álló vendéglőbe invitált, ami egy benzinkút mellé épült, Itt volt minden...

---

1783b.jpg
A kamerával "hátranéztem": megvan a kerékpárom! :-)

---

1784.jpg
Sajnos nem emlékszem a nevére, de ő is kamera elé került és ráadásul nagyon jól beszélt angolul.

---

1785.jpg
A furgonban videózva: itt már komoly méretű hegyek vannak. Ha - utólag tegyük fel - nem vitt volna el, hanem az eredeti terv szerint nekem ezt le kellett tekerni (tolni inkább!), akkor a késő délután helyett estére, hmm, éjfélre sem értem volna oda! :-(

---

1788.jpg
A város közepén.

---

1789.jpg
Még a nagy vacsora előtt álltunk meg 4-5 percre a helikopter miatt. Valószínűleg a légi tűzoltást gyakorolhatták, de rajtunk kívül - mi a furgonból néztük, páholyból! :-) -, de rajtunk kívül még legalább 100-an kíváncsi voltak a látványra. A helyi stadion kissé elhanyagolt állapotban van, de ismerve a törökök foci imádatát a meccseken biztos nem 100-200 ember lézenghet! :-)

Holnap tovább indulok a hegyek között Eskişehir felé, de erről többet majd a következő részben!

Szólj hozzá!

023 - Orhangazi, Boyalica, Iznik

2013.07.20. 23:43 tothabringa2

Tehát az esti szállásom egy Lukoil (ismerős-é?) benzinkútnál volt, ui. az alábbi képen látható úriember néhány évvel korábban a Balaton partján volt, és a kb. 1 hónap alatt sok, pozitív élménnyel lett gazdagabb. Ebből eredően kedveli a magyarokat, és ő ajánlotta fel a sátorhelyet.

1639.jpg
Választékból nincs hiány, de a fénykép kissé komolyra sikeredett. Mindegy, a lényeg: e hegyi szakaszon estére viharossá vált a szél és a védett hegyoldalban ezzel sem kellett foglalkoznom.

---

1640.jpg
A napi sajtó az asztalon, török fekete teával, ásványvíz és buborékos (!) ízesített ásványvíz. Ez utóbbi nem annyira jellemző Törökországban. Az újság címe passzol az időponthoz: Reggel (t.: Sabah).

---

1642.jpg
A sátorhely: tényleg jó volt itt, reggelre kisütött a nap, szél elállt, lassan induljunk...

---

1643.jpg
Ezek a benzinkutak mind egyformák, de legalább egységes az arculat.

---

1645.jpg
Reggel, de úgy általában is igaz, hogy nem érdemes nappal szembe fényképezni! :-)

---

1646.jpg
Kiderült, hogy alig ~10 km-re voltam a várostól, így relatíve korán érkeztem. Vasárnap lévén senki nem sietett kinyitni a boltját, kénytelen voltam nézelődni.

---

1648.jpg
Közel a központhoz, egy nagy parkolóból fényképezve a mecset. Érdekes, hogy az aljában kis boltok vannak, gondolom a bérleti díjból (is) fedezik az épület fenntartását.

---

1651.jpg
A sok kis boltban majd' mindent árulnak, munkaruházat is volt, és hogy el ne fújja a szél a bábut, hmm, hát kikötötték: a nyakánál fogva! :-)

---

1654.jpg
Atatürk kompozíció a főtéren.

---

1657.jpg
A török nemzet birodalomalapítójának, I. Oszmán fiaként elfoglalta Bursa városát, megalapította az állandó hadsereget (janicsárok), megalkotta a katonai kerület (szandzsák) fogalmát. Orhangazi uralkodása alatt indult meg az a folyamat, melynek során kiterjesztette uralmát a Fekete- és az Égei-tenger irányába is.

---

1661.jpg
Átlagos török utcai zöldséges, a kínálat mesés, nincs rohadt, fonnyadt vagy egyéb rossz minőségű áru. Ott ténlyeg a vevő diktál a pénzével (más az alapvető mentalitás).

---

1664.jpg
Miután a hegyek között vagyunk, nem annyira triviális, de ennek ellenére is kapható friss hal. Az eladó direkt a fotó kedvéért pózolt. :-)

---

1665.jpg
Leültem egy kávézó emeleti teraszán internetezni, kérésre hozták a nagy (t.: büyük) teákat, nem siettem sehova.

---

1667.jpg

Innen szép az út - gondoltam elsőre. No, nem egészen. Többségében rossz minőségű mellékút, túlélhető, de keskeny is, ráadásul meglepően forgalmas.

---

1668.jpg
Az út mellett szabadon elfolyó forrásvíz (táblát is kiraktak, hogy iható!). Ezt egy videóból "vágtam ki", de vagy 10 percig élveztem a kellemesen hűvös és friss vizet. A környéket ezzel öntözik, de egyedi módon! Lesz róla később kép.

---

1673.jpg
Egyik lejárónál lementem a tó partjára, nagyon kellemes hely.

---

1674.jpg
Ennyire tiszta a tó vize. Halakra nem vadásztam a fényképezőgéppel, de sekély és meleg vízben érdemes fürödni.

---

1682.jpg
Egy kis falu, de egy domboldalra épült, előtte is, utána is emelkedő, illetve lejtő...

---

1683.jpg
...talán így jobban érthető! :-(

---

1685.jpg
Beültem a helyi, 24 órán át nyitva tartó teaházba (elsősorban a meleg miatt) és az ücsörgés közepette - a képen látható - tulaj (?), pultos (?), pincér (?) sráccal beszélgettünk (honnan, hova, egymagam, kerékpárral; erre már voltak "beépített" török panelszövegek, úgy azért könnyebben ment a "társalgás"), és a végén nem kellett fizetnem a teáért. Érdemes nyelvet tanulni! :-)

---

1688.jpg
1-2 faluval odébb az egyik bolt előtt rengeteg ásványvíz volt lepakolva. Miután a török vezetékes ivóvíz nem tökéletes minőségű (pl. nagyon klóros; a későbbiekben sajnos volt szerencsém kipróbálni...), így a nagy többség előre palackozott formában vásárolja a főzésre, ivásra szánt vizet. Ja, csak a képen látható "palack" 19 (!) literes!

---

1689.jpg
A korábbról ígért fotó az öntözésről: vasbetonból öntött vályú fut sok km hosszan az úttal párhuzamosan, és a gravitációt kihasználva folyik benne a forrásvíz a hegyekből. Hogy iható-e, azt nem tudom, de a locsoláson kívül kiváló a nyári melegben mosdásra, majd' fürdésre. :-)

---

1691.jpg
Egy út szélén kitelepült zöldséges két kisgyereke; nagyon tetszett nekik a fényképezőgép is. :-)

---

1695.jpg
Csak elértem Iznik határát, bár az árnyékok nyúlni kezdtek...
A történelemből általában Nicea néven ismerik jobban (az itt tartott zsinatok kapcsán is). Legalább ennyire híres - ha nem jobban - a korábban itt gyártott kerámiájáról (fajansz). Egyik leghíresebb csempe "lelőhelye" a ma is megtekinthető isztambuli Kék-mecset épülete (innen ered az elnevezés). A városban található még a Zöld mecset is, arról később lesz szó.

---

1697.jpg
A várost valaha - ez az ókorban eléggé általános volt - komoly, megerősített, 10 m magas és minden oldalán 5 km (!) hosszú fal övezte. Több ilyen, a képen is látható Kapı (jelentése, talán nem is annyira meglepő módon: "kapu") állt korábban, de mára ezeket lebontották.

---

1699.jpg
Néhány lépésnyire van egy jobban fennmaradt fal- és kapumaradvány. Bár sok benne az utólagos pótlás, de így is felfedezhető benne az eredeti méretből eredő monumentalitás. Akkoriban ekkora köveket mozgatni...

---

1703.jpg
Ennél a kapunál a két oszlopfő az említésre méltó. Ókori eredetűek (állítólag), és ez (szerintem) látszik is...

---

1704.jpg
...ha közelebbről nézzük az egyik szellemriasztó kőfejet. :-)

---

1707.jpg
Valamivel beljebb fotózva a kaput...

---

1708.jpg
...látszik a mai női utcai viselet, de ami még jobb: a mobiltelefon is használható, nem tiltja a vallás.

---

1713.jpg
A központ felé tartván fedeztem fel ezt a finom édességeket árusító kicsi üzletet, és...

---

1715.jpg
...nem bírtam ellenállni a csábításnak! :-)
Küllemre szép a baklava (látszik a sok pisztácia a tetején!), valamint csinos az eladóleányzó is, itt fogyasztani kell, hmm, kötelező! Hizlal a sok cukor, de ez ilyenkor kit érdekel! :-)
A végén kaptam egy 0,5 literes ásványvizet ajándékba, pedig nem ettem meg... az egész boltot! :-)

---

1717.jpg
Az Aya Sofia mecset. Korábban templom volt, csak az oszmán hódítás következtében átalakították. Itt tartották (?) a 7. zsinatot (a sok közül), ahol elhatározták a "bálványrombolást" (e döntés következményeként semmisült meg a későbbiekben rengeteg ókori szobor stb).

---

1718.jpg
A bejárat közelebbről fotózva, mellette a táblán rövid összefoglaló török és angol nyelven.

---

1721.jpg
Belülről...

---

1722.jpg
...és kívülről fényképezve.

---

1724.jpg
Itt már a tengerparton, de ez a belvároshoz közeli rész. Az idő csodás volt, de a fürdéshez jóval odébb kellett volna kerekezni.

---

1727.jpg
Sétálgatva a város belső részén találtam egy delikát boltot. Az utcára kiraktak egy kávéőrlő gépet, ami ott, mindenki szeme láttára törte porrá az aktuális adagot. Az illata pompás volt.

---

1728.jpg
Bent a boltban - a sok egyéb finomság közt - láttam egy fehér dobozt...

---

1729.jpg
...benne rengeteg érett szentjánoskenyérrel. Állítólag van, aki szereti... :-)

---

1731.jpg
A változatosság gyönyörködtet: a delikát bolt mellett pedig egy olajbogyót (is) árusító üzlet volt.
A választék elképesztő, az árak - minőségtől függően - szolidnak mondhatók. Kellemes illat volt itt is...

---

1733.jpg
...de az előre csomagolt (palackozott) olívaolaj már drágábban kellette magát.

---

1741.jpg
A táborhelyemtől nem messze fotóztam a tavat naplemente körül.

---

1743.jpg
Kivilágítva a part, s bár innen nem látszik a rengeteg sétálgató ember, de voltak néhányan. :-(
A tó partján aludtam (jobb lehetőség híján), így elég későn tudtam elaludni, mert errefelé a népek sokáig "élvezték" a Ramadán adta andalgást... Megfordult a fejemben, hogy szólok egy-két hangosabb környékbélinek: lehetnének tekintettel a fáradt utazóra is... :-)

Másnap csavarogtam egyet a városban, majd... de a folytatásban lesz több is! :-)

Szólj hozzá!