HTML

Kerékpárral Törökországba...

Ez a blog egy régóta érlelődő elképzelés, tervezés eredménye. Eredetileg nem volt ennyire nagy méretűre tervezve: útvonal hossza alsó hangon is ~4000 km, plusz Szegedtől számítva az európai retúr ~2200 km-re (azért lesz benne némi vonatozás is: Szófia-Várna már biztos!), de valamiért így alakult. Ha bármilyen okból (vízum, pénz, műszaki stb.) abba kell hagyni, akkor irány haza! Nem akarok értelmetlen módon hős lenni...

Friss topikok

Archívum

027 - Ankara

2013.07.24. 23:47 tothabringa2

Hajnalban még Eskişehirben voltam, de délelőtt vonattal Ankarába, a török fővárosba érkeztem.

1846.jpg
A "normál", II. o. vasúti vagonban - szavamra! - nagyobb komfort volt, mint egy MÁV I. o. gördülőszekrényben.
Megjegyzés: nem vagyok vasutas, nem utálom a vasutasokat, a MÁV-ot, de ami itt az un. "gengszterváltás" óta történt vasúti fronton az maga a kabaré, vagy a tragédia! Persze voltak fejlesztések, meg néhány jó lépés, de az egész (összességében) nem afelé tart mint az európai átlag!
Tehát: a képen látható sínpár az YHT-s szerelvényeknek van fenntartva. A kép hátterében látszik is határolókerítés, mert ha 250-es tempónál pl. egy birka a vonat elé tévedne, hmm, érdekes lenne a találka! :-)

---

1847.jpg
No, lássuk belülről is! Ami nekem feltűnő volt, hogy nincs sehol (!) szemetes (láda, bedobónyílással ellátott szelektív gyűjtő, egyéb...), hanem rendszeres időközönként a vasúti alkalmazott egy nagy (fekete) zsákkal körbemegy és összeszedi az itt-ott fellelhető hulladékot stb.

---

1849.jpg
Közel a kerékpárhoz ültem le. Az ilyen típusú szerelvényeknél álló helyzetben is működik a légkondicionálás, pedig nincs villamosítva a vonal. Ergo van a vonat "végén" egy műszaki vagon, ami egyrészt a vasutasok pihenője van kialakítva (oda lehet "berakni" pl. az egyébként nem szállítható kerékpárt!), másrészt egy óriási dízelmotorral hajtott generátor (t.: jeneratör, kiejtése: "zsenerátör") van beépítve áramforrásként. Nos, ez álló helyzetben tisztességes hanggal bír... :-( Egyenesen borzasztó, de a kényelem... :-(

---

1850.jpg
Az anatóliai táj a vonatablakból és amit lehet megművelnek.

---

1852.jpg
Ankarától "nem messze" van Polatlı városa. Ennek határában - a képen látható módon - áll Mehmetçik monumentális szobra. A nevezett személy nem más mint a török ismeretlen katona megszemélyesítője.
A török függetlenségi háborúban eddig jutottak legmesszebb a görögök az Égei-tenger partjától, vagy másképp: legközelebb Ankarához. Iszonyú harcok és emberveszteség árán sikerült a törököknek "fordítani" a háború menetén.
A másik érdekessége a településnek, hogy innen ÉNy-ra van Gordion romvárosa: Nagy Sándor, gordiuszi csomó...

---

1853.jpg
A török nacionalizmus "szokásos" megnyilvánulása: még az ablakon is ott virít a csillagos félhold.

---

1854.jpg
Minden vonaton van büfékocsi, és emberi áron (!) lehet pl. teázni. Alkoholos italt nem láttam az itallapon...

---

1858.jpg
Ez bizony Ankara! :-)
Ezzel a szerelvénnyel jöttem, a rácsos kapu meglepett; lehet, hogy náluk nincs annyi potyautas?! :-)

---

1861.jpg
Egy közös önarckép a "lóval"... :-)

---

1862.jpg
A belső csarnok, sokkal hűvösebb van és feltűnő a tisztaság!

---

1864.jpg
Itt is népszerűsítik a már működő (Ankara – Konya), illetve a még épülő Ankara – Eskişehir – Isztambul) YHT vonalakat.
A tervek alapján még néhány hasonló vonal épül a későbbiek során, de ott is minden (sok) pénzbe kerül.
Azért gondoljunk bele: nyugat-keleti irányban Törökország kiterjedése, légvonalban ~1800 km, és tele vannak hegyekkel, és szinte az egész ország földrengésveszélyes területen helyezkedik el.

---

1866.jpg
M. K. Atatürk a függetlenségi háborút követően ezzel a vagonnal járta az országot.

---

1872.jpg
A vasútállomás (Ankara Garı) kívülről...

---

1873.jpg

...és az előtte lévő szobor, van benne hettita és oszmán "beütés", de ennek ellenére Naszreddin Hodzsát ábrázolja. Bár táblát nem láttam, de van benne némi stíluskeveredés – ja, az szándékos. ;-)
Némiképp utánaolvasva kiderül, hogy Metin Yurdanur munkája 1979-ből – egyben ő készítette a magyarországi Szigetváron lévő Szulejmán–Zrínyi szobrokat is, és az oroszlánon ülő hettita alaknak hátat fordító turbános alak egy "látszólagos" ellentét humoros ábrázolása.

---

1874.jpg
Nem messze az állomástól a Török Repülőszövetség múzeuma. Ez a torony pedig az ejtőernyősugrást népszerűsíti (Paraşüt kulesi). Én nem mentem be, de elvileg – külön pénzért? – lehet ugrani is?

---

1875.jpg
A bejáratnál az információs tábla...

---

1876.jpg
...és bentebb - ingyen beléptem néhány métert, őr nem volt a bejáratnál - egy bronzból készített "repülős" alkotás. Kevesen tudják, hogy Atatürk nevelt lánya volt a világ első vadászpilótanője, Sabiha Gökçen, akiről Isztambul ázsiai részén repülőteret neveztek el.

---

1879.jpg
Itt már az Anıtkabir nevezetű helynél vagyunk, illetve annak a bejáratánál. Ez nem más mint M. K. Atatürk monumentális síremléke. Ankara szívében egy dombra épült, és hatalmas park veszi körül, elképesztő biztonsági gyűrű veszi körbe, ide még a madár sem tud engedély nélkül berepülni.

---

1880.jpg
Itt mindent szabályoznak: viselkedést, merre lehet (kell?) menni...

---

1881.jpg
Csekély 15 pontban sorolják a rendszabályokat török és angol nyelven. A lényeg: elsőként átmenni egy fémkeresőn, minden csomagot (előtte érdemes kivenni az útlevelet, pénzt) – a biciklit is! – le kell (!) adni biléta ellenében, és utána - biztos, ami biztos alapon – kézi fémkeresővel is átvizsgálják a kedves látogatót.
A környék tele kamerákkal, szerintem a bokrok is, de jól álcázzák magukat... :-)
A viccet félretéve: aki ismeri valamelyest Törökország XX. sz.-i történelmét, akkor nem csodálkozik a biztonsági előírások ilyen mértékű alkalmazásán.

---

1882.jpg
A látnivalókról egy számozott és ajánlott bejárási útvonal, már ebből is sejthető, érzékelhető: ez a mauzóleum óriási méretekkel bír! A központi épületnél (szinte) sehol nincs árnyék... Erre érdemes előre gondolni.

---

1884.jpg
Szerencsém volt: épp az őrségváltásnál értem oda, így 4-5 rövid videót is "forgattam" hirtelenjében.
Ezekből kiragadva egy képkocka, persze ez élőben sokkal nagyobb élmény, ezt látni kell! :-)

---

1885.jpg
Közelebbről – szintén videóból – látszik, hogy tisztességesen begyakorolták a mozdulatokat.
Szerény véleményem szerint ha nem volt minimum 37-38 °C, akkor semmi! :-(
Ilyen hőségben menetelni, ráadásul egyszerre lépni és eltűrni a sok turista fényképezési mániáját.

---

1888.jpeg
A Török Hadsereg három fegyverneméből itt épp egy matróz áll díszőrséget...

---

1889.jpeg
...itt pedig egy Mehmetçik, azaz egy gyalogsági katona.

---

1891.jpg
Az Ünnepségek Terével szemben található ez a virágokból kirakott Törökország térkép.
Az egész komplexumra jellemző, hogy mindenütt virágok, bokrok, fák. A park neve is találó: Béke Park, melyben több mint 50 000 (!) fa, illetve dísznövény van.

---

1892.jpg
Ezt az zászlórudat egy Amerikában élő török gyártulajdonos, Nazmi Cemal gyártotta le a saját üzemében és ajándékozta az Anıtkabir mauzóleumnak 1946. március 3-án. A magassága 33,53, a súlya 4 938 kg.
A mellette álló emberek magassága alapján lehet igazán megítélni a méretét.

---

1902.jpg
İsmet Inönü szarkofágja szemben Atatürk mauzóleumával.

---

1903.jpg
Kilátás a városra két oszlop közül.

---

1908.jpg
Az Oroszlánok útja nevű sétány mentén 24-24 oroszlán fogja közre a kíváncsi turistákat.

---

1910.jpg
Ez már bent a mauzóleum ajándékboltjában van, de az "Atatürk összes" 100 török líráért (~40 €) kifejezetten olcsó, de hogy viszi el kézben ezt bárki is?
A múzeumi részben rengeteg könyvet állítottak ki a tárlókban a hagyatékból, s állítólag mind olvasta a néhai gazdájuk. Ha nem is hihetetlen, de legalábbis elképesztő, ha igaz.

---

1911.jpg
Az utazó a Tiszteletadás terme előtt... Talán némiképp felmérhető az oszlopok magassága.

---

1914.jpg
Közvetlen a bejárat mellett áll őrt a díszőrség egy tagja.

---

1918.jpg
Atatürk szarkofágja.
A valóságban nem itt van eltemetve, hanem az épületen belüli múzeum egyik részén lévő terem padlója alatt, de oda nem lehet bemenni, és a környéken még fényképezni, videózni sem. Helyette egy előre felvett és végtelenített videó megy egy lapos TV-n, ahol látható a sírnak helyt adó terem belülről.

---

1920.jpg
Távolabbról a szarkofág. Jól látható a terem mérete...

---

1922.jpg
A központi lépcsővel szembe állva jobb kézre esik ez a refief, mely a Sakarya folyó menti csatát jeleníti meg.
A dombormű szándékosan lett hettita stílusban kifaragva, ezzel is hangsúlyozandó a folytonosságot a történelemben. İlhan Koman munkája.

---

1926.jpg
A komplexum oldalában, aljában van egy cukrászda, kávézó. A kép önmagáért "beszél"... :-)

---

1927.jpg
Kissé balról fényképezve az épület.

---

1931.jpg
Egy példa a virágokra, ja, és a tábla szövege (bár nyelvtudás nélkül is kitalálható): Fűre lépni tilos!

---

1932.jpg
Kb. 2 óra hosszat voltam az előző helyen és visszafelé a belvárosba láttam meg ezt a táblát.
Megfejtés: a néhai francia államelnök (Charles de Gaulle) neve szerepel rajta, de törökös írásmóddal.

---

1933.jpg
S ott – tán vele szembe? –, ez a szökőkút látványa ragadott meg!

---

1940.jpg
Befelé a városba – egy videóból kivágott képkockán – a sávelválasztó, terelő betonfalból kis szökőkutak köpik a vizet...

---

1941.jpg

Ankara belvárosában. A korábbi Török Nemzetgyűlés helyszíne.

---



Atatürk szobra a belváros közepén.

---

1947.jpg
A Török Nemzeti Bank épülete.

---

1949.jpg
F. Iulianus római császár ankarai látogatásának emlékére emelt obeliszk.

---

1951.jpg
A tábla szövege alapján az obeliszk jól bírja a történelem viharát vagy akár a földrengéseket (t.: deprem) is.
Flavius Iulianus római császár i.sz. 362-ben látogatott el ide.

---

1952.jpeg
Az előbbiekhez közel eső vallásos negyedben láttam meg a zöld színű ruhában az imámot. (?)

---

1954.jpg
Fantasztikusan felújítva a környék, de sehol nincs alkoholos italárusítás, vagy egyéb "kilengésre" utaló látvány, jelenség. Még képeslapot sem lehet kapni: minimum 5-6 helyen kérdeztem rá, még könyvesboltban is.
Nos, vallási témájú kiadványok mérhetetlen mennyiségben kaphatók.

---

1956.jpg
Utcai bazár...

---

1957.jpg
...és a női divat! :-)
Még ebben is lehet "különbözni".

---

1958.jpg
Egy kellemes kisvendéglőre bukkantam, és hihetetlen olcsón lakmároztam egyet.

---

1963.jpg
Az ankarai vár megmaradt, vagy sokkal inkább némiképp újjáépített tornyok garmadája, de amint valaki ettől beljebb halad, nos, készüljön fel a nyomor látványára, a nélkülözés nem mindennapi utcai megjelenésére!

---

1965.jpg
Lépcsőkből nincs hiány, de szerencsére ezen a szakaszon - legyen bármilyen meredek is! - legalább egy kellemes ligetes, fás parkon át lehet haladni, felfelé. :-(

---

1966.jpg
Egy átlagos ház bejárata, de ami igazán érdekes: a kaputól balra, fent a kék színű szem látványa.
Ez a rossz szellemek, a rontások ellen van kirakva. A törökök a mai napig szívesen viselnek akár nyakláncon is vagy fülbevalóként hasonló "védőeszközöket".

---

1967.jpg
Ezek már a "megszokott" lakóházak. Itt laknak, de vajon télen milyen lehet itt?
Nyilván a kilátás a városra csodás...

---

1968.jpg
A fellegvár tornyán a nemzeti zászló.

---

1969.jpg
No, itt a "kellemes" meglepetés: harapós kutya, a bástya lezárva.
Ezt igazán kiírhatták volna lent is...

---

1971.jpg
A kilátás pazar a bástya alatti parkolóból a szemközti hegyoldalra (minőség: videóból képkocka), valamint a fővárosra. Nem kiemelt körzet, tehát elképesztően sok a szemét mindenütt.

---

1972.jpg
Itt már a város központjában lévő nyilvános parkban, ahol valami hihetetlen mennyiségben vannak a szórakozóhelyek. Ide érdemes ellátogatni, de előtte töltsük meg a tárcát némi pénzmaggal. :-)

---

Itt jön némi ugrás a fényképeket illetően (is), de ennek egyszerű oka van: az utazó összeszámolta az anyagi és egyéb lehetőségeit, s hozott egy - némiképp kényszerű - döntést. Bár érdekes, szép a főváros, de ha és amennyiben valaha haza akar jutni, akkor itt és most vége a túrának (földrajzi értelemben ez a legkeletibb pont a túra során), így irány a már korábbról ismert központi pályaudvar. Pontosabban az Égei-tenger partvidékén fekvő Izmir.

1976.jpg
Ez már az Ankara és Izmir között közlekedő vonat ablakából készült nem sokkal naplemente előtt.
A már említett török közkatona szobra ellenkező irányból fényképezve.

---

1977.jpg
Kissé távolabbról ugyanaz.

---

1978.jpg
Egy vidéki vasútállomás épülete.

Nincs vége, folyt. köv. :-) ...de már a következő részben!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tothabringa2.blog.hu/api/trackback/id/tr795493815

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása